Waar komt die plotselinge hik vandaan?

Ik zit gewoon achter de computer, niets aan de hand,drink een glaasje wijn en plotseling uit het niets heb ik verschrikkelijk de hik!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wanneer je te snel eet of drinkt krijg je soms de hik. De inname van voedsel gaat dan te snel en het lichaam heeft moeite met de spijsvertering. Doordat zenuwen in de keel of het middenrif geprikkeld worden, gaat het middenrif onwillekeurig en krampachtig samentrekken. De stemspleet sluit zich plotseling. Dit sluiten van de stemspleet tussen de stembanden zorgt voor het kenmerkende hikgeluid. De hik kan ontstaan door te snel eten, zonder goed te kauwen en door het drinken van koolzuurhoudende dranken. Ook bij spijsverteringsstoornissen, tijdens de zwangerschap of door het drinken van alcohol krijg je soms de hik.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor deze heldere uitleg!

Andere antwoorden (1)

De meeste mensen krijgen de hik als ze schrokkerig eten, maar soms ook weleens zonder duidelijke reden. Er kunnen meer oorzaken zijn, maar meestal heeft het te maken met te veel lucht die zich plotseling in je slokdarm (oesophagus) bevindt.
Sommige mensen hebben erg vaak de hik doordat ze een nier-, darm- of leverziekte hebben.

Er zijn een aantal mogelijke verklaringen waarom mensen de hik krijgen, maar zeker is het niet. Hier even op een rijtje:

◦Het zou een bescherming kunnen zijn om te zorgen dat mensen niet te snel grote brokken voedsel naar binnen werken.
◦Het zou een manier kunnen zijn om een te veel aan lucht uit je maag weg te krijgen.