ik heb bloedgroep o positief, wat betekent dat?

Toegevoegd na 18 minuten:
Maar heb ik ook kans op ziektes of juist minder?
Of heeft dat er niks mee te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
91.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha
Wat heb jij dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja hahah

Antwoorden (5)

Dat betekent dat je een van de meest voorkomende bloedgroepen hebt.

Je mag bloed ontvangen van iemand die ook 0-positief is, maar ook van iemand die 0-negatief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook. Ik ben een bij een laboratorium geweest waar ze mijn bloedgroep onderzochten bij een stage.

Ze legden toen uit dat bloed kan reageren op A of B of allebei en als het op geen van tweeen reageert (klontert) dan is het O. Daar in het lab noemden ze het nul en geen O als in het alfabet.

Verder betekent positief dat je een rhesusfactor hebt.
Bij bloeddonoren kan + wel bij + maar + niet bij -.
Type O negatief kan bij iedereen omdat het dus niet reageert op A of B en geen rhesusfactor bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt als je nul maakt van die O.
Je hebt A, B, AB, of de afwezigheid van A- en B-antigenen: 0 (nul dus).
Dat betekend dat jouw bloed neutraal is. Dat kan aan mensen gegeven worden waarvan de bloedgroep niet bekent is. Jouw bloed is vrij zeldzaam en erg gewild bij de bloedbanken. Vooral donor worden.

Toegevoegd na 35 minuten:
Mogen duidelijk zijn dat ik me vergist heb. Om je bloed aan iedereen te mogen geven moet je O negatief hebben.

Als je het bloed zelf nodig hebt, zou je het dan wel accepteren van een ander? (Ben zelf al 20 jaar donor = 30 liter) Moet je natuurlijk niet doen als je het ook niet aan een ander wil geven. Als je een transfusie nodig hebt, gewoon weigeren. Je geeft niets en je krijgt niets. Ik zal van de week aan jouw denken als ik daar weer lig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat jouw bloed geen antistoffen bevat voor andere bloedgroepen, en je aan alles kan geven!
Lucky you, kun je aan bijna iedereen bloed geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vier belangrijkste bloedgroepen zijn A, B, AB en O. Verder is elke bloedgroep resuspositief of resusnegatief. Iemand met bijvoorbeeld bloedgroep O-negatief heeft rode bloedcellen zonder A- en B-antigenen en zonder resusfactor. Iemand met bloedgroep AB-positief heeft rode bloedcellen met A- en B-antigenen en resusfactor.

Sommige bloedgroepen komen veel vaker voor dan andere. De meest voorkomende bloedgroepen zijn O-positief en A-positief.
In noodgevallen kan iedereen rode bloedcellen van bloedgroep O ontvangen. Daarom worden donors met bloedgroep O ‘universele donors' genoemd. Mensen met bloedgroep AB kunnen rode bloedcellen van alle bloedgroepen ontvangen en worden daarom ‘universele ontvangers' genoemd.

Bloedgroep O is historisch gezien de oudste en meest voorkomende bloedgroep ter wereld. Het is de bloedgroep van de jagers en verzamelaars van weleer, die vleeseters waren. Dat betekent echter niet dat mensen met bloedgroep 0 elke dag grote hoeveelheden vlees moeten eten. Maar het is een feit dat ze meer kunnen presteren wanneer ze 4 tot 6 maal per week een kleinere hoeveelheid van ca. 120 gr. vlees of vis op het menu zetten. Voor bloedgroep 0 is regelmatige lichaamsbeweging echter ook bijzonder belangrijk.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste deel van dit antwoord is wetenschappelijk correct, maar ik heb wel twijfels bij het bloedgroepdieet zoals je dit noemt.