Is een oorthermometer wel betrouwbaar?

Ik heb wel eens gehoord dat een oorthermometer niet de juiste temperatuur aangeeft.
Je zou er 1 graad bij moeten optellen. En dan lees ik weer dat er een halve graad bij moet...
Hoe zit dat nou precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Deze is net zo nauwkeurig, zo niet nauwkeuriger, dan de 'ouderwetse' thermometer. Het oor is uitermate geschikt om een goede temperatuurmeting te doen, omdat de gehoorgang makkelijk toegankelijk is en direct reageert op veranderingen in lichaamstemperatuur. Het trommelvlies, waar de meting wordt gedaan, krijgt dezelfde bloedstroom als het centrum voor de temperatuurregeling in de hersenen (de hypothalamus). Je bent dan verzekerd van een nauwkeurige en snelle meting.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor het antwoord, maar de reacties op het artikel zijn nogal tegenstrijdig.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een oorthermometer is prima betrouwbaar en nauwkeurig, althans in het relevante temperatuurinterval.
Zoals altijd is de betrouwbaarheid wel direct gelinkt aan het correcte gebruik. Het grote probleem is dat het correcte gebruik nog best lastig is. De thermometer moet goed op het trommelvlies gericht zijn, maar doordat mensen te weinig kennis hebben van de anatomie van het oor wordt het nogal eens op de huid van de gehoorgang gericht.
Een meting eerst op de gehoorgang en op het trommelvlies kan zo een paar graden verschil geven. Ze zijn bij correct gebruik wel betrouwbaar, natuurlijk uitgaande van een normaal functionerend toestel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt heel erg aan het merk dat je gebruikt. Ik heb ooit een van de kruidvat gekocht. Deze moet je echt op een bepaalde manier in het oor houden anders gaat het verkeerd. Ik moet soms tot wel 5 keer meten om een betrouwbaar getal te krijgen. Waarschijnlijk dat een ander merk dat niet heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar hoe weet je dan wanneer het de juiste temperatuur is??
dat wil je toch graag weten; daarvoor gebruik je dus een thermometer. Of begrijp ik het niet helemaal....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad. Daarom meet ik aan beide oren 2 tot 3 keer. De metingen die het dichtst bij elkaar liggen zal dan wel de juiste temperatuur zijn.