Waarom krijgt een sopraan geen gehoorschade van haar eigen gezang?

Gisteren bij proefkonijnen de vraag hoeveel decibel een mens kan produceren. Een sopraan kwam tot 120db. Ik vraag me dan af, hoe komt het dat ze geen gehoorschade krijgt van haar eigen geluidsproductie?

6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Dit zou blijkbaar wel kunnen:
Het aantal decibellen dat Strauss in dat werk op sommige plekken van het orkest verlangt, krijgt een logische pendant in de keel die zangers op moeten zetten. Wil je nog hoorbaar zijn boven al dat lawaai – bedenk dat operazangers zonder microfoon zingen – dan moet je over een wel heel bijzondere longinhoud beschikken.
Sommigen hebben er aanleg voor, zijn natuurtalenten in volume, maar anderen moeten er echt voor knokken. Vaak ten koste van veel. Maar ten koste van je gehoor?
Het antwoord op de quizvraag luidde namelijk: ja. Een beetje operazangeres haalt de 120 decibel. Ze hoort haar gezang via het bot, maar dat wil niet zeggen dat de trilhaartjes in haar oor buiten schot blijven.
fremar
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Theoretisch kan het. Maar ik heb geen bronnen kunnen vinden die aantonen dat het echt gebeurt. Ook jouw bron: "Ik ken geen zangeressen die aan het eind van hun carrière gehoorbeschadiging hebben opgelopen dan wel stokdoof werden. Ook niet zij die veel meer halen dan 120 decibel." http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=567762
Utrecht
6 jaar geleden
En volume van een goede sopraan heeft weinig met longinhoud te maken maar met techniek (en fysiek van het strottehoofd en hoofdholtes).