wat gebeurt er als de corpus callosum kapot gaat?

de verbinding tussen de 2 hersenhelfden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Als iemand tegen je zegt dat hij last heeft van een gespleten brein, denk je waarschijnlijk dat hij gek is (geworden). Echter, het gaat hier om een serieuze aandoening in de hersenen, ook wel split brain genoemd.

Bij split brain is het corpus callosum, het gedeelte dat de rechter- en de linkerhersenhelft in het brein met elkaar verbindt, in zekere mate beschadigd. Hierdoor is de communicatie tussen beide hersenhelften verstoord. In vroeger tijden werd het corpus callosum wel eens doorgesneden bij iemand die last had van hevige epilepsie-aanvallen. Dit werd gedaan om te voorkomen dat de epilepsie-aanval zich zou verspreiden over de andere hersenhelft.

Op het eerste gezicht merk je niets aan split brain patiënten. Ze kunnen over het algemeen vrij goed functioneren. Het gaat mis als deze mensen specifieke taken uit moeten voeren. Een voorbeeld van zo’n specifieke taak is het benoemen van een woord dat getoond is in het linker visuele veld. Een patiënt met split brain is hiertoe niet in staat, maar hij kan wél een tekening maken van het woord met zijn linkerhand.

Wanneer er een plaatje wordt getoond in het linker visuele veld, gaat er een signaal naar de rechterhersenhelft. Het taal- en spraakcentrum zit bij de mens in de linkerhersenhelft. Normaal gesproken vormt dit geen probleem en gaat het signaal via het corpus callosum naar de linkerhersenhelft, zodat het woord benoemd kan worden. Als het corpus callosum beschadigd of doorgesneden is, kan dit signaal niet doorgegeven worden en kan de patiënt het woord niet benoemen. Dat een split brain patiënt het woord kan tekenen met zijn linkerhand, komt omdat het signaal hiervoor niet doorgegeven hoeft te worden naar de andere hemisfeer.

Een split brain kan ook ‘handig’ zijn, want je bent in staat om met elke hand een verschillende taak uit te voeren, omdat de twee hersenhelften als ware het twee aparte breinen werken. Met je rechterhand kun je een rondje tekenen, en met je linkerhand een vierkantje. ‘Normale’ mensen vinden dit vaak een moeilijke taak, omdat hun beide hersenhelften in dit opzicht te veel samenwerken.
SimonV