Over het algemeen noemt men DE bloeddruk, de druk van het bloed ter hoogte van het hart. Dat is in zittende positie ook de druk in de bovenarm.
De bloeddruk (de druk van het bloed) is overal in het lichaam, en op alle momenten verschillend.

Het effekt waar je op doelt komt simpelweg door de weerstand van de vaatwand op de bloedstroom. Hoe verder van het hart, hoe meer het bloed wordt afgeremd. Dat is hetzelfde effekt als een lange tuinslang op de waterkraan. Aan het eind van de slang is de druk lager dan bij de kraan.
Bij de bloedstroom wordt dat effekt nog versterkt doordat de vaten verder van het hart steeds dunner worden.

Maar het is ingewikkelder.
Ten eerste heb je de diastolische druk, ook wel onderdruk genoemd. Dat is de druk van het bloed in de aorta vlak voor het hart een nieuwe slag bloed uitpompt. Dat is waarschijnlijk de druk die je in je vraag bedoelt. Dat is ook de druk die er voor zorgt dat het bloed door de haarvaten wordt geperst.
Echter, die is niet zomaar lager ver van het hart. In je voeten is die druk al gauw zo'n 10 mmHg (millimeters Kwik) hoger dan vlak bij je hart, omdat daar een kolom bloed van anderhalve meter bovenop staat.
Dan heb je de systolische druk, ook wel bovendruk genoemd, die veel hoger is omdat je hart net een bult bloed je aorta in heeft gepompt. Dat kan alleen maar omdat je aorta flexibel is, als een ballon, zeg maar. Die bult bloed gaat zich dan gaandeweg over de rest van de slagaderen verdelen, waarna die druk dus weer afneemt.
Hie hoog die systolische piek in de druk is hangt er natuurlijk vanaf hoe flexibel de bloedvater zijn. Naarmate je veroudert worden die steeds stijver, wat tot gevolg heeft dat de systolische piek hoger wordt.

Bij mensen lopen die bloeddrukken nog niet zo ver uiteen. Maar denk je eens in hoe dat bij een giraffe is. Die heeft de grootste moeite om het bloed door die lange nek in zijn kop te krijgen. Dat lukt alleen door regelmatig zijn kop rond te zwaaien, zodat de centrifugale kracht daarbij helpt.
Reddie