Hoort een medische verklaring binnen Nederland van stempel te zijn voorzien?

Ik heb onlangs een medische verklaring afgegeven aan mijn werkgever. Deze was niet van stempel voorzien, werkgever beweert dat dit noodzakelijk is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet perse. Er staat immers nergens in de definitie van 'medische verklaring' noch in de zorgvuldigheidseisen (beide van knmg) dat de verklaring voorzien móet zijn van een stempel.
Persoonlijk zet ik zo'n stempel maar wel altijd; vaak wordt het wel verwacht en het maakt zo'n briefje (op het oog althans) wat officieler.

Je kan jezelf natuurlijk heel wat gedoe besparen en gewoon naar je huisartsenpraktijk terug gaan en uitleggen dat je baas een stempel wil; die kan de assistente meestal wel gewoon zetten . Dan is iedereen tevreden.
Overigens heeft een verklaring van je huisarts over je werk sowieso geen rechtswaarde. Alleen een bedrijfsarts heeft iets te zeggen over jou op je werk; verder is het altijd een zaak tussen jou en je baas, je huisarts is hierin géén partij.