Kan ik naar alle zorgverleners met een verwijzing van een huisarts?

Ik heb een verwijzing van de huisarts gekregen voor de orthopeed. Kan ik met deze verwijzing naar elke zorgverlener (ziekenhuis en privé-kliniek) of is de verwijzing slechts voor 1 specifieke instelling?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Op de website van je zorgverzekeraar staat als het goed is een lijst van wat ze vergoeden, kijk of je gewenste zorgverlener er op staat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag. Dat is mij bekend mbt de zorgverzekeraar. De gewenste zorgverlener staat ertussen, dat is het probleem dan ook niet. De vraag is of een verwijzing geldig is bij alle zorgverleners of moet ik bij de huisarts aangeven waar ik naartoe verwezen wil worden? Ik weet dat de huisarts gebruikelijk doorverwijst naar instelling A en ik wil graag naar instelling B. Kan dat dan met die verwijzing? Of moet ik een specifieke verwijzing hebben voor instelling B om erheen te kunnen?
Ivana
6 jaar geleden
Je kunt gewoon tegen je huisarts zeggen waar je het liefst heen gaat. Geen probleem als jij zelf gekeken hebt of jouw verzekering het bij die orthopeed vergoedt.

Het beste antwoord

Ja, je kunt met deze verwijzing naar elke zorgverlener die door je verzekeraar vergoed wordt.
De verwijsbrief van de huisarts is daarom ook meestal niet gericht aan één specifieke zorgverlener.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn huisarts wilde me eens doorverwijzen naar zorgverlener X. Toen ik aangaf misschien naar zorgverlener Y te willen, kreeg de verwijsbrief een algemene aanhef.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf op wat voor manier je verwezen bent.
Als je een normale, 'ouderwetse' brief hebt meegekregen dan kan je naar elke instelling binnen Nederland; of het dan vergoed wordt is een andere zaak.
Tegenwoordig verwijzen steeds meer huisartsen via een verwijsportaal (meestal zorgdomein). Dan wordt de eigenlijke brief digitaal verstuurd naar de gekozen instelling; als je dan ergens anders heen gaat dan heeft die andere instelling dus niets ontvangen. Als je huisarts zo heeft verwezen dan heb je een uitdraai meegekregen met informatie over hoe je contact kan opnemen en met welke instelling.

Natuurlijk kan ook de digitale verwijzing aangepast worden. In principe kan iedere huisarts ook nog zo'n ouderwetse brief maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, het is me nu helemaal duidelijk!