Is het correct om iemand met een koolmonoxidevergiftiging "zwaargewond" te noemen?

Ik las een nieuwsbericht waarin slachtoffers van koolmonoxide "zwaargewond" genoemd werden. Zelf associeer ik "gewond" eerder met een fysieke beschadiging. Is het juist om een vergiftiging ook "gewond" te noemen?

Toegevoegd na 11 uur:
http://nos.nl/artikel/2157787-zwaargewonden-door-koolmonoxide-op-gloednieuwe-kartbaan-belgie.html

bamibal
7 jaar geleden
2.4K
Amadea
7 jaar geleden
Er is in het Nederlands nou eenmaal geen ander woord voor. Iemand die lichamelijk letsel heeft opgelopen door een bepaald voorval die is gewond.
Rieneke1
7 jaar geleden
Waar bloedt het dan? Zo'n term zou ik voor andere situaties bewaren denk ik.
Thecis
7 jaar geleden
Vanuit een vraag wat jaren geleden. Definities kunnen iets verschillen tegenwoordig: Licht gewond: dat kan varieeren van kneuzingen en schaafwonden. Maar ook snijwonden (niet slagaderlijk) vallen onder deze categorie. Gewond: Onder deze categorie kun je vallen als je botbreuk(en) hebt, diepere snijwonden, lichte hersenschudding, buikletsel. Zwaar gewonden: daar val je onder als je mogelijk blijvend letsel hebt. Denk hier aan hersenletsel, verbrijzeling of verlamming. Meetsal gaat dit gepaard met bewusteloosheid of comatueuse toestand. Ook kan je in kritieke toestand verkeren. Het komt wel eens voor dat je bewust in coma gehouden wordt om sneller te herstellen. Zwaar gewonden waarvan ernstig: Zo dusdanig verwondingen opgelopen dat de dood snel volgt als er geen directe aktie ondernomen wordt.
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/vraag/7753/ligt-grens-tussen-gewond-zwaar Als je een koolmonooxide vergiftiging hebt, verkeer je in direct levensgevaar! Als er niets gedaan wordt, is er een reele kans op overlijden Volgens deze definite kan je het dus laten vallen onder ernstig zwaar gewond.
Je kan in ieder geval zeker stellen dat de toestand van z'n iemand kritiek is.
anneliez
7 jaar geleden
Rieneke, als zwaargewond alleen maar om bloed gaat, hoe is het dan met inwendige bloedingen? Die zijn niet zwaar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(ernstig) vergiftigt zou ik een betere term vinden, maar net als bij een (zwaar giftige) slangenbeet denkt zwaar gewond ook de lading.
Rieneke1
7 jaar geleden
@anneliez. bij een inwendige bloeding bloed je ook :) Geen antwoord maar een reactie, omdat ik puur gevoelsmatig de term gewond niet zou gebruiken bij vergiftiging.
SimonV
7 jaar geleden
Ik vind het niet klinken, maar het wordt toch vaker gebruikt, als ik googel op: koolmonoxidevergiftiging zwaargewond. Hoe zwaar iemand gewond is, kan uitgedrukt worden in een Abbreviated Injury Scale (AIS) of Injury Severity Score (ISS). In deze schalen wordt ook hersenletsel genoemd, maar daar wordt volgens mij een trauma mee bedoeld dat direct veroorzaakt wordt door iets van buitenaf.

Antwoorden (1)

Volgens Van Dale:
'zwaargewond = ernstig gewond'
'gewond = met letsel'

Dus zwaargewond = met ernstig letsel.
Letsel kan ook hersenletsel zijn en dat kan ontstaan als gevolg van ernstige koolmonoxidevergiftiging. Hersenletsel kan leiden tot fysieke beperkingen.

In die zin kan een ernstige vergiftiging dus wel leiden tot een zwaargewond persoon. Maar een milde vergiftiging zou dan niet kunnen leiden tot een lichtgewond persoon. Bij een milde koolmonoxidevergiftiging ontstaat namelijk geen hersenletsel.

Het is taalkundig niet 'fout' om iemand met een koolmonoxidevergiftiging zwaargewond te noemen, maar het zou in feite alleen kunnen als iemand werkelijk (hersen)letsel heeft opgelopen.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Iemand die CO inademt is bijna per direct in kritieke toestand. Je bent namelijk aan het stikken (CO bindt vele malen beter aan hemoglobine dan O2). Zelfs een "milde" vergiftiging kan leiden tot een kritieke toestand. Je hebt weliswaar nog geen hersenletsel, maar als het niet bekeken wordt, kan dat op korte termijn wel volgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het Wetboek van Strafrecht staat een meer gedetailleerde, juridische omschrijving van zwaar lichamelijk letsel: ziekte die geen uitzicht op volkomen genezing overlaat en voortdurende
ongeschiktheid tot uitoefening van ambts- of beroepsbezigheden. Iemand met een gebroken enkel is geen zwaargewonde, tenzij het zo erg is dat de voet er af moet.
Het is beter in politieberichten de term zwaar gewond te vermijden als nog niets zeker is.
De berichtgever moet voorkomen dat hij in de problemen komt door onwaarheden.
Gebruik bij bv bij koolmonoxide vergiftigingen: "in kritieke toestand".