Beïnvloed smartphone gebruik in bed de nachtrust ook als je daar niks van merkt?

Ik lees op internet dat het slecht is voor de nachtrust om het uur voor je naar bed gaat gebruik te maken van tv, laptop, tablet, smartphone etc. Je zou slechter slapen en moeilijker in slaap komen. Ik merk hier zelf niks van. Ik val net zo snel in slaap na het gebruik van deze apparaten als dat ik een boek lees. Heeft het dan alsnog onbewust invloed? Slaap ik bijv. minder vast of wordt ik vermoeid wakker? Of is het enige gevolg van gebruik van dergelijke apparaten in bed dat je moeilijk in slaap komt?

8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Belangrijkste is dat je telefoon niet op nachtkastje hebt liggen met notificaties nog aan. Dan word je wakker van die bliepjes enzo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan op apps als f.lux gebruiken om het schadelijke blauwe licht te veranderen.
Vanaf iOS 9.3 is er ook een ingebouwde optie in iOS aanwezig.
Reddie
8 jaar geleden
Dat geldt alleen voor de mensen die er last van hebben.
@Ritsuka, vraagsteller zegt er geen last van te hebben.
@kees52, er is niets schadelijks aan dat blauwe licht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben ook zo'n mazzelaar ; val elke avond binnen tien minuten bij mijn e-boek in slaap ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je iets altijd doet, merk je het verschil niet. Dat is ongeveer hetzelfde als "er niets van merken".
Maar dat gaat hier niet op, omdat jij wel andere activiteiten als vergelijking erbij zet. Daarmee is niet alles gezegd, want kleine verschillen in de kwaliteit van nachtrust zijn niet makkelijk vast te stellen. Daar zijn gegevens voor nodig van grote aantallen mensen, in een goed opgezet onderzoek. En dan nog is het bijna niet te doen. Maar dan kunnen die kleine verschillen dus ook overal door veroorzaakt zijn zonder dat het iemand opvalt.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan geen enkel kwaad.
Het probleem zit hem in het blauwe licht ("daglicht") dat melatonine KAN afbreken op het moment dat je lichaam dat eigenlijk - door minder daglicht- moet aanmaken. en melatonine is een belangrijk hormoon om in slaap te vallen. Heb je daar te weinig van, dan kan het beeldschermgebruik daar een oorzaak van zijn, en dan moet je dat voorkomen. Hou je genoeg over en val je makkelijk in slaap : no problem. Er "gebeurt" niet iets in je onderbewuste ofzo als je 's avonds toch op dat schermpje zit te staren. Zolang je er maar geen dingen mee uithaalt die maken dat je weer over problemen gaat liggen piekeren ofzo ;-)

Als jij verder geen (in)slaapproblemen hebt en overdag niet vermoeid bent, kun je net zo goed 's avonds nog even een spelletje doen of gesprek voeren,teevee kijken of een boek lezen. Goede slaaphygiëne is natuurlijk voor iedereen belangrijk, maar als je helemaal geen slaapproblemen HEBT, hoef je daar natuurlijk ook geen dingen voor te doen of te laten. De één komt met meer "weg" dan de ander.

Alleen wanneer je WEL slaapproblemen hebt is het belangrijk je daar vrij streng aan te houden, maar dan nog zal voor iedereen iets anders de doorslag kunnen geven. Zo maakte het wel of niet na 7 uur 's avonds geen beeldschermen meer gebruiken voor mijn dochter geen drol uit (helaas), en melatoninepilletjes ook niet, maar maakte een vast bedtijdregime (ook in het weekend ) en beweging in de buitenlucht overdag een wéreld van verschil.