Hoe kan ik de pijn aan mijn enkel vermijden ?

Hallo, de laatste tijd als ik ga gaan voetballen en ik wil trappen begint de buitenkant van mijn enkel van mijn steunbeen pijn te doen. Ik weet ondertussen nog altijd niet wat die pijn is. Ik denk dat ik bij het trappen een verkeerde houding heb ofzo. Hoe kan ik vermijden dat mijn enkel geen pijn meer doet ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je laatst door je voet gegaan? Of leun je er anders op?

Antwoorden (2)

Een enkelbrace. De push med is erg aan te raden! Probeer een verwijzing te krijgen dan wordt hij misschien vergoed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat eerst uitzoeken wat er precies aan de hand is. Je kunt bij je huisarts terecht, maar je kunt ook rechtstreeks naar een (sport)fysiotherapeut gaan. Als je tenminste minimaal 18 jaar bent, anders moet je hoe dan ook eerst naar je huisarts. Je kunt ook eens vragen of er een clubarts is of een fysiotherapeut die verbonden is aan de club, en of je daar terecht kunt met deze klachten.

Uiteindelijk denk ik wel dat je het beste bij een fysiotherapeut terecht kunt met deze klacht, bij voorkeur een sportfysiotherapeut. Je vertelt erg weinig over de klacht (waar zit de pijn precies, hoe is het begonnen, is de pijn stekend/brandend/kloppend/etc., ben je ooit door die enkel gegaan, etc.) maar het is natuurlijk belangrijk dat je eerst weet wát de pijn veroorzaakt. Of - wanneer de exacte oorzaak niet te achterhalen is - in elk geval te weten wat er precies pijn doet: een spier, een band, de aanhechting van een pees, het beenvlies, bot, etc.? Dat bepaalt de behandeling: misschien is er sprake van een irritatie van een spier/pees/band etc. die te behandelen is met specifieke fysiotherapeutische behandelingen, rust, oefeningen of een combinatie ervan. Misschien is er sprake van een verkeerde belasting door een onjuiste stand van de voet, en kunnen andere schoenen of speciale zooltjes je helpen. Misschien is er sprake van een (lichte) instabiliteit of irritatie van de banden en kan - zoals in een ander antwoord gesuggereerd - een brace helpen. Maar het is allemaal koffiedik kijken zolang je je niet laat onderzoeken door een arts en/of een fysiotherapeut.

Tenslotte kan ik je natuurlijk vertellen dat je pijn kunt vermijden door die specifieke beweging niet meer te maken of door pijnstillers te slikken, maar ik neem aan dat dat niet het antwoord is wat je zoekt. Het kan zijn dat een arts of fysiotherapeut je na onderzoek en analyse van je klacht adviseert om die dingen (één van beide, of allebei) tijdelijk toe te passen als onderdeel van verdere behandeling, maar het is natuurlijk geen duurzame oplossing. Wél kun je alvast bij veel pijn je enkel/voet koelen, even wat rustiger aan doen en eventueel paracetamol nemen bij ernstige pijn. Dat kan natuurlijk geen kwaad. Maar ga geen pijnstillers nemen om dingen te kunnen doen waarvan je weet dat het normaal gesproken heel veel pijn zou doen zonder dat je weet wat er nu eigenlijk aan de hand is - dat is natuurlijk vragen om problemen.

Kortom: laat je klacht onderzoeken.