Wat moet ik doen bij sociale angst?

Ik heb al meer dan het jaar het idee dat ik sociale angst heb. Veel van de symptomen herken ik uit mijn dagelijkse leven. Ik wou hier al een lange tijd iets aan doen maar heb mezelf nog nooit zover gekregen om dit te doen. Nu wil ik hier echt iets aan veranderen maar waar kan ik het best naar toe gaan? dokter, psycholoog of weten jullie iets beter?

Misschien handig om te weten. Ik ben van belgie.

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Eerst naar huisarts' die kan je doorverwijzen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan via de huisarts een doorverwijzing krijgen naar een psycholoog of psychologenpraktijk. Bij een praktijk zijn de wachtlijsten misschien minder lang omdat ze er met meerdere psychologen samenwerken. Ik ben zelf ook van België en weet dat er zoiets is als het CGG. Centrum geestelijke gezondheidzorg. Misschien wel handig voor jou om te weten in het geval wanneer jou huisarts niet zoveel info/contactgegevens over psychologen zou meegeven. De psycholoog kan je helpen met het beter leren omgaan met je sociale angst. Goed dat je zover bent gekomen dat je de stap gaat zetten.

Antwoorden (2)

Voor elke medische klacht is de dokter de eerste ingang. Soms helpt het als je je al een beetje weet wat je mogelijk hebt en wat ermee zou kunnen gebeuren zodat je dat aan de dokter kunt voorleggen. Daarvoor kun je info van internet gebruiken.

Voor angststoornissen is er een expertisecentrum en dat is Altrecht. Die bieden ook behandelingen aan. Kijk maar eens op de site om scherper te kunnen krijgen wat je mogelijk hebt en wat er wellicht voor therapie bij past (bron 2).

Ook is er een stichting voor mensen met angststoornissen. Hun site bevat info en ook zij kunnen je te woord staan. Zie bron 1.

Na lezing zul je een scherper beeld hebben en kun je dat aan je arts voorleggen. Die kan dan evt doorverwijzen voor behandeling.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed advies, alleen zou ik nooit adviseren iemand zich op internet te laten oriënteren, dit omdat dan meestal de meest extreme vormen naar voren komen, waardoor de vraagsteller zich nog slechter gaat voelen. Ook weet je niet welke zoekwoorden de vraagsteller gebruikt bij het zoeken.
Maar, als ik kon plussen, dan had ik dat zeker gedaan. Dus een plus, van mij, al telt deze niet op bij je score.
19belle87
8 jaar geleden
als je zelf ongeveer al weet wat je ongeveer hebt dan word je sneller geholpen ipv de psychiaters laten uitpuzzelen wat je hebt scheelt jaren van tijd! dus orienteren op internet is wel iets goeds maar uiteindelijk met dat natuurlijk naar de huisarts gaan ja
ik heb sociale angststoornis (extreem extreem verlegen) ik werd via huisarts doorverwezen toen ik paar depressies en zelfmoordpogingen achter de rug had en zoveel therapie en psychologen en psychiaters gehad door verwezen doorverwezen doorverwezen blabla. therapie is op basis van praten maar als je probleem het praten zelf is tja kom je moeilijk vooruit of moeilijk tot een begin. ik liet hun altdy praten en ik zat daar aar te huilen van angst en schaamte.
totdat na 3 jaar 1 iem uiteindelijk kwam met dat k sociale angststoornis had en ze gaf me medicijnen citalopram opbouwen en daarna nog seroquel erbij dat hiel enormmm. de verlegenheid is nu zeg maar normaal en niet meer zo extreem. het gaat nooit helemaal weg maar zal je leven echt 100 procent veranderen! dan pas realiseer je je hoe onlogisch en onnodig je angsten waren en rare gedachtes je had. je durft veeel meer beter in je vel helemaal geen depressies veel minder angst minder huilen minder somber minder zorgen. en je hoofd vrij maken minder stress beter slapen. en nu nog steeds therapie maar eigenlijk heeft al die jaren alleen maar de medicijnen geholpen.
dus ja mijn tip is als je angsten je zo belemmeren dat je jezelf ziek of depressief maakt dan zeg ik vraag medicatie en daarna een therapie
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Iedereen is anders. Wat voor de een (goed) werkt, hoeft voor een ander niet te werken. Ik vermoed dat hulpverleners eerst beginnen met therapie of in ieder geval gesprekken om er zo achter te komen wat het beste werkt voor degene die ze behandelen. Als medicijnen beter werken dan (gespreks)therapie, dan komt men daar vroeg of laat vanzelf achter.
19belle87
8 jaar geleden
ja daarom zeg ik ALSS je angsten je belemmeren k zeg niet dat iedereen moet beginnen met medicatie. ik kon niet praten van angst dus wisten ze niet wat ik had en hoe ze mij moesten helpen 3 jaar lang dus vandaar dat ikz eg ALLSS je zo bang bent je beter medicatie kan lrijgen zodat je angsten weg gaan en je dus WEL durf te praten en daarna therapie erbij. ze kunnen niet je gedachte lezen
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor je reactie! Zo is het antwoord duidelijker.