Waarom tast alcohol op den duur je IQ aan?

Ik snap wel wat de gevolgen van alcoholgebruik zijn, maar wat doet die stof nou precies waardoor o.a. je IQ wordt aangetast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Alleen bij alcoholvergiftiging worden de hersenen aangetast door alcohol, een beetje alcohol voor een volwassenen kan geen kwaad. Bij alcoholvergiftiging kan
de lever de alcohol dan niet zo snel afbreken als dat er gedronken wordt.
Daardoor ontstaat een hoger gehalte aan alcohol en zijn AFBRAAKPRODUCTEN (die veel giftiger zijn dan alcohol zelf)
die op zeker moment de hersenwerking aantast.
Dat gegint al vanaf 0.8 promille bij een volwassene, dan verandert duidelijk het reactievermogen, het zelfbeoordelings en inschattingsvermogen.
Gaat men dan verder door , dan wordt men aangeschoten, vervolgens dronken en dat kan doorgaan tot coma die zelfs tot de dood leiden kan.
De toxiteit neemt dus sneller dan lineair toe, boven een zeker niveau wordt het snel gevaarlijker.
Blijf je onder deze 0.8promille EN ben je ouder dan 18 , dan zullen je hersenen niet (veel) door alcohol beschadigen.
Bij dronkenschap ontstaat flinke schade, bij coma
ernstige schade die mogelijk blijvend zijn.
Vandaar ook de coma, de hersenen beginnen dan te
STOPPEN met werken.
Dat heeft ook (sterk) te maken met het hygroscopisch effect van alcohol, het droogt je uit.
Vooral hersenen zijn daar erg gevoelig voor.
In een dergelijk geval hebben we betrokkenen nog net voor ze in coma raakten veel water laten drinken en laten spugen, ze zijn gelukkig weer uit hun coma gekomen.
Er zijn dan al miljoenen hersencellen vernietigd en dus presteren de hersenen daarna blijvend minder, je IQ wordt dan dus lager, maar ook andere (hersen)functies verslechteren
Hersencellen kunnen NIET zwemmen in alcohol, ze verzuipen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alcohol vernietigt hersencellen, die heb je wel genoeg, maar toch, op den duur wordt je er minder slim door en IQ meet je door je slimheid te testen, dus dat IQ neemt af op den duur...

Verbindingen worden gewist... En verbindingen is de kracht van je intellect, lateraal denken, dat neemt af... Zodoende... Hoe dat precies medisch zit, dat wilde je toch niet weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hersencellen sterven af door hoog alcoholgebruik.
Als hersencellen afgestorven zijn nemen andere hersencellen de taken over (als ze gestimuleerd worden), maar de consequentie is wel dat de trajecten steeds langer worden, dus de uitwisseling is trager, dus is men minder intelligent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol vernietigd hersencellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De hersencellen verschrompelen e kunnen dus niet meer functioneren.