hoe komt het dat elke opticien een andere oogmetingswaarde geeft.

Vandaag ben ik naar de opticien gegaan. Vreemd vind ik dat ik steeds andere oogsterktes krijg. Is dat verklaarbaar hoe en door wat komt dat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb vaker bij verschillende opticiens binnen een halfuur mijn ogen laten opmeten. De verschillen waren meestal slechts -0,25 meer of minder. Echter zodra ik het 's ochtends en's avonds of verspreid over verschillende dagen liet meten kwamen er andere waardes uit. Ook bleek het een rol te spelen als ik goed of minder goed had geslapen of juist een aantal weken flink had gelezen (mijn ogen waren dan iets minder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja.,een Zondagse steek houd geen week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je ogen 's ochtends en 's avonds laat opmeten kun je al verschillen krijgen. De grote lijnen moeten wel overeenkomen, als de ene opticien je linkeroog op -3,25 meet, moet ie bij de volgende niet ineens +2 zijn, maar kleine verschillen zijn heel gebruikelijk.
Je kunt ook bij de oogarts je ogen laten meten, maar ook daar kun je bij twee metingen verschillen krijgen.
Je wordt vermoeider naarmate het later wordt, dat kan schelen; je bloeddruk kan iets veranderen door de dag heen en dat kan invloed hebben; enzovoorts.
Iemand heeft me ooit verteld dat het het verstandigst zou zijn je ogen halverwege de middag te laten meten: al wel een tijdje op, maar nog niet echt moe. Maar in hoeverre dat advies klopt, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verandering van oogsterkte kan afhangen van vermoeidheid en het nemen van medicatie.
Ook is hetgeen je zegt tijdens de oogtest is belangrijk. Soms twijfel je, en je antwoord is nooit 100% hetzelfde.
Ikzelf ben ooit geweigerd door een oogarts omdat ik medicijnen nam, en moest later terugkeren. Opticiens zullen niet vaak vragen of je medicatie neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dus af waarom je niet naar Hans Anders zou gaan, die zijn net zo goed gediplomeerd. Ik draag al jaren met tevredenheid een bril van Hans en blijf dat ook zeker doen.