Kan je van het roken eerder doodgaan maar ook schone longen hebben?

Mijn vader rookt al 20 tot 25 jaar (hij probeerde nu te stoppen met necotine pleisters) en laatst kreeg hij een foto op gestuurd dat hij schone longen heeft. Betekend dat ook dat hij GEEN vele minuten van zijn leven heeft verloren aan roken? Of dat dan weer wel?
Er staat probeerde maar hij probeert het nog steeds

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
tinus1969
3 jaar geleden
Schone longen betekent waarschinlijk alleen maar 'geen zichtbare tumor'. Niet dat er geen beschadigingen of voorstadia van kanker zijn.
Abcde
3 jaar geleden
Buiten longkanker is roken ook vaak de oorzaak van hart-en vaatziekten. Ook deze kunnen net als longkanker een mogelijke dodelijke afloop veroorzaken.

Het beste antwoord

De rook van een sigaret adem je snel weer uit, maar de schadelijke stoffen ín de rook van een sigaret of andere tabakssoorten adem je niet uit. Deze slaan neer in de long. Vooral de teerresten blijven in de longblaasjes hangen en vormen een risico voor longkanker en veroorzaken heel vaak COPD . Als iemand 20 - 25 jaar heeft gerookt zie je dat aan de "rokerslongen". Een longfoto kan voor een oncoloog "schoon" zijn, omdat er geen tumoren te zien zijn, maar een longarts kijkt daar anders tegen aan.
Door roken aangetaste longen hoeven niet altijd tot kanker te leiden, maar kunnen ook COPD veroorzaken. Ook daar kan je eerder aan dood gaan.
In de afbeelding een ernstige rokerslong.
Let dus op: in de radiologie is schoon niet altijd schoon; hangt ervan af wat men zoekt.
Naast de longproblemen kan je ook nog problemen krijgen met hart en bloedvaten zoals hartinfarct of herseninfarct door verstopping van de dunne bloedvaten.