Wanneer geeft alcohol schade aan je lichaam?

Ik drink vaak elke zaterdagavond wijn. Dat is dan meestal 1-2 fles(sen) van 12 promil alcohol. Dit is een behoorlijk aantal begreep ik van mijn omgeving. Maar het is alleen op zaterdagen en soms komt het zelfs voor dat ik een maand helemaal niet drink.

Is er in deze situatie nog steeds kans op schade voor mijn lichaam en specifiek voor mijn lever?

3 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is je al lang gezegt dat je je lichaam kapot maakt
Eric1993
3 jaar geleden
@Ritsuka Ik heb toen actie ondernomen en in plaats van dat ik dagelijks drink, drink ik nu alleen op zaterdagen. Maar nu hoor ik dus wederom dat ook dit niet gezond is en schade toebrengt. Ik wilde alleen hier meer informatie vragen over of het specifiek in mijn geval ook zo is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als jij het presteert om op een zaterdagavond zoveel wijn te drinken lijkt het aannemelijk dat je veel meer drinkt dan je nu zegt.
Eric1993
3 jaar geleden
@wayan Nope, ik drink alleen op een zaterdag. Soms is het 1 fles en soms 2 flessen afhankelijk van hoe het op dat moment gaat. Maar ik drink het niet binnen een uur leeg. Ik zet muziek op en neem daar een hele avond voor ter ontspanning.
Ritsuka
3 jaar geleden
1 glas rode wijn bevat gezonde stoffen, alles daarboven heb je meer nadelen dan voordelen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Elk druppel alcohol is gif voor je lichaam.
Je lichaam is wonderlijk en vecht hiertegen en herstelt als je het niet te vaak doet.
Regelmatig dit soort hoeveelheden door drinken zal gegarandeerd zijn tol eisen en schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou 1 of mogelijk 2 flessen op een zaterdagavond en soms een maand niet is pittig in mijn beleving. Ik kan me niet voorstellen dat je in staat zou zijn om als 'ongeoefenend drinker' wel een fles weg zou kunnen krijgen op een zaterdagavond laat staan 2 flessen...
Ik heb gewerkt met mensen met diverse verslavingen, jouw omgeving heeft gelijk
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Heb je het écht over 1 of 2 flessen van 0,7 liter? Dat is écht veel, téveel om gezond te zijn....

Antwoorden (1)

Eén glas wijn geeft al schade aan je lichaam. Daar komt nog bij dat één keer veel drinken slechter is dan elke dag een beetje. Een keer in de week veel drinken is schadelijk voor het lichaam en organen. We noemen dit ‘binge drinken’. Binge drinken wil zeggen het drinken van 5 glazen alcohol of meer tijdens 1 enkele gelegenheid. Mogelijke gevolgen van binge drinken zijn:
• Schade aan organen;
• Vergrote kans op black-out;
• Stijging van de bloeddruk;
• Alcoholvergiftiging;
• Vergrote kans hartinfarct;
• Overgewicht en verhoogde bloeddruk op latere leeftijd.