Ik heb voor de 1e x gerookt en ben nu behoorlijk misselijk. Hoelang duurt deze misselijkheid ong?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
4 jaar geleden
Niet aan beginnen, roken is zo slecht en niet stoer
Pieterke
4 jaar geleden
Goede reden om er gelijk weer mee te stoppen toch? Je weet hoe slecht roken is en stoer is het ook niet.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Stoer of niet stoer, gezond of ongezond, kanker...die preek ga ik je niet geven. Ten eerste zou je er niet naar luisteren. Ten tweede is het niets wat je al niet weet. Wat ik je wel ga vertellen. Ik ben met roken begonnen toen ik 15 was, op het diepste punt van mijn leven. En op 6 oktober 2019 heb ik er eindelijk na diverse mislukte pogingen een punt achter kunnen zetten. Ik heb 21 jaar gerookt. In die 21 jaar heb ik elke keer weer spijt gehad dat ik ooit met roken begonnen ben. Maar ik kon er niet vanaf blijven. Ik was gewoon een junk, want zo sterk is het. Het lijkt makkelijk om er vanaf te blijven, het lijkt niet alsof je een echte verslaafde bent, maar geloof mij, dat ben je wel. Onaangenaam worden als je niet kan roken. Niet kunnen genieten in een restaurant omdat je eigenlijk wilt roken. Het is gewoon zwaar K*T en dan druk ik het nog zacht uit.
En nu nog hoor, ik ben gestopt, maar ik blijf verslaafd. Er zijn dagen dat ik met verlangen aan een pakje Marlboro denk...
Waanzin!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
kan ik ook wat doen tegen de misselijkheid of het proces versnellen?
Amadea
4 jaar geleden
Je voornemen om het nóóit weer te doen. Het vooruitzicht dat je straks nooit meer zo beroerd hoeft te zijn helpt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het iz nu 48 uur geleden dst ik heb gerookt en het is nog steeds niet oger hoe kan dit?
Amadea
4 jaar geleden
In feite heb jij jezelf met nicotine vergiftigd. Symptomen van nicotinevergiftiging zijn onder meer misselijkheid en braken. Vermoedelijk ben jij niet zo groot en mager, dan heeft het gif meer invloed op je lichaam dan bij iemand die lang en fors is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als ik van te voren wist wat die pleuris dingen deden had ik ze al lang aan de kant geflikkerd. En ja dat klopt ik ben klein en mager hoelang zou het dan ong duren?
Amadea
4 jaar geleden
Na lang zoeken heb 'k daar nog geen antwoord op kunnen vinden. Over het algemeen is iemand 2 dagen later hier wel van hersteld. Als het bij jou nog blijft voortduren adviseer ik een bezoek aan je huisarts, want dan is er misschien een achterliggende andere oorzaak.

Antwoorden (1)

Dit is een symptoom van een nicotinevergiftiging. Die moet na twee dagen voorbij zijn.
Doordat het lichaam aan de nicotine went, zul je dit effect na verloop van tijd niet meer voelen.

Wat je te wachten staat als je doorgaat met roken
Vroeger was het stoer om te roken, tegenwoordig word je eerder als een zwakkeling gezien als je rookt.
Nicotine is een langzaam werkend gif. Als je doorgaat met roken krijg je irritatie en beschadiging van de luchtwegen, beschadiging van de vaatwanden, verhoging van de bloeddruk.
Daarnaast word je er verslaafd aan. Het is moeilijk ervan af te komen:

1. Beloningscentrum
Het beloningscentrum wordt geprikkeld waardoor je je lekker gaat voelen. Naar dit gevoel ga je sterk verlangen.

2. Gewenning
Je lichaam went aan nicotine. Is het nicotine niveau te laag dan reageert je lichaam met onthoudingsverschijnselen. Je wordt onrustig en kunt je minder goed concentreren. Door te roken verdwijnen deze verschijnselen weer. Je wordt weer rustig en kunt je weer concentreren.
Opvallend is dat mensen denken dat ze van roken rustig worden. Ze vergeten daarbij dat het gevoel van onrust door het dalen van het nicotinepeil is ontstaan.

3. Associaties
Door het dagelijks en op vele pekken roken ontstaan er associaties tussen die plekken en het lekkere gevoel dat door roken ontstaat. Als je op zo’n plek komt word je aan roken herinnert en neemt het verlangen weer toe.

4. Verandering hersenen
Door het roken veranderen je hersenen. Hierdoor kan de neocortex steeds minder weerstand bieden aan de impuls om niet te roken. Ondanks je beste voornemens ga je dan toch weer roken.