Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een specifieke omslag in het wel/niet ervaren van drugs gerelateerde dips verklaard worden?

Dus jaren erge dips hebben na drugs (zoals xtc) die vaak wel 4 tot 7 dagen aanhielden naar dit van keer op keer nooit meer op die manier hebben. Hooguit wat minder vrolijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

XTC zorgt ervoor dat de serotonine-reserves worden aangesproken. Het gevolg: de dagen erna kun je een ‘dip’ ervaren, simpelweg omdat de voorraden in je hersenen tijdelijk minder serotonine tot hun beschikking hebben.

De diepte van de dip hangt onder meer af van je stemming vóór je de drug neemt. Als je je dan vrolijk(er) voelt, zal de dip minder groot en lang zijn.
Andere redenen waarom je serotoninereserves nu verbeterd kunnen zijn:
- afname van stress: een te hoog cortisolniveau leidt namelijk tot een sterke ontregeling van neurotransmitters, serotonine in het bijzonder. Je er niet bewust van zijn dat je gespannen was wil niet zeggen dat je lichaam geen stress voelde!
- een toename van vitamine B3, vitamine B6 en het mineraal magnesium
- genetische aanleg
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk een proces dat omslaat van enkele jaren vervelende heftige dips hebben na drugs en vervolgens dit nooit meer op dezelfde wijze gehad hebben. Dus meer of dit omslagpunt verklaard kan worden. Er was verder niks veranderd aan mijn gesteldheid en mood dus dat is niet de oorzaak.
SimonV
4 jaar geleden
Antwoord is uitgebreid.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding