Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mensen in NL roken er tabak en hoeveel mensen roken er wiet in NL?

Er is nu na de hetze tegen rokers van tabak nu ook hetze tegen roken van cannabis.
Nu vroeg ik mij puur uit interesse af hoeveel % van de NL’ers er echt tabak roken, dus sigaretten of shag etc en hoeveel % er cannabis rookt?
Dan weet ik ook gelijk hoeveel % niet rokend is.
Bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Amadea
4 jaar geleden
Er zal geen getal te geven zijn van de hoeveelheid mensen die drugs gebruiken, want velen van hen doen dat stiekem.
TurfGraver
4 jaar geleden
Er zal ook een percentage zijn welke beide rookt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In 2018 gaf 22,4 procent van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder aan te roken, van wie 71,6 procent dagelijks. Van de volwassenen gaf 44,2 procent aan nooit gerookt te hebben en 33,4 procent zei vroeger wel gerookt te hebben. Het aandeel volwassen rokers is de afgelopen jaren gedaald.
Er roken meer mannen dan vrouwen. Ook het percentage dat dagelijks rookt is onder mannen hoger dan onder vrouwen; 18,4% van de mannen en 13,7% van de vrouwen.

Wat betreft de gebruikscijfers van cannabis in Nederland in 2016 had 20,9% van de bevolking van 18 jaar en ouder ooit in zijn/haar leven cannabis gebruikt. Het percentage dat een maand voor het onderzoek had gebruikt lag een stuk lager, namelijk 4,1%. En 1,2% van de bevolking blowde (bijna) dagelijks. In twee jaar tijd vermoed ik dat de percentages niet drastisch gewijzigd zullen zijn.
(Lees meer...)
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je!...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding