Waarom zijn de effecten van hasj anders dan die van wiet?

De werkzame stof van zowel hasj en wiet is THC. Hoe kan het dat de effecten van hasj zo groot verschillen met die van wiet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelfs de verschillende soorten wiet en hasj onderling kunnen al heel erg in effect verschillen.

Antwoorden (1)

Welk effect cannabis heeft hangt vooral af van hoeveel THC en CBD er in de hasj of wiet zit. Het zijn twee van de vele zogeheten cannabinoïden die in cannabis zitten.
THC staat voor delta-9-tetra-hydro-cannabinol en is de bekendste roesopwekkende stof in cannabis. Hoe meer THC in cannabis, hoe sterker het effect.
CBD staat voor de stof cannabidiol. Het zorgt niet voor een roeseffect, maar het gehalte CBD in cannabis beïnvloedt wel hoe sterk de THC werkt. CBD vormt als het ware een stootkussen voor het THC-effect en vermindert ook de kans op psychoses.

De hoeveelheid THC en CBD in hasj en wiet kan sterk verschillen. Er kunnen ook grote verschillen zijn naar gelang de variëteiten die gekweekt worden. Over het algemeen zit in wiet uit Nederland en België veel meer THC dan in wiet die geïmporteerd werd. Hetzelfde geldt voor hasj.

De precieze effecten van hasj en wiet verschillen overigens ook van persoon tot persoon, van iemands verwachtingen, eigen ervaringen en gemoedstoestand. Zelfs de omstandigheden waarin gebruikt wordt, kunnen een rol spelen.