Ja, maar wat is veel? Volgens de meeste normen zou je niet meer dan 400 mg cafeïne moeten krijgen, zo'n 4 kopjes per dag.

"
Koffie zonder suiker past in een gezond eetpatroon met de Schijf van Vijf. Alleen kookkoffie en koffie gezet met een cafetière staan niet in de Schijf van Vijf omdat er veel cafestol inzit. Dat is een stof die het LDL-cholesterol verhoogt en daarom niet goed is voor de bloedvaten. Vanwege het cafestol geldt ook het advies niet meer dan 2 tot 3 kopjes espresso of koffie van cups te drinken.

Verder gelden er beperkingen vanwege cafeïne in koffie. Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag.

Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en jongeren gelden andere adviezen.
"

Ongefilterde koffie zou gevaarlijker zijn:
"
Cafestol
Bij koffie is het relevant op welke manier deze is gezet. Hoe beter de koffie namelijk is gefilterd, hoe minder van de stoffen cafestol en kahweol erin zit. Deze stoffen verhogen het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.
"
---
Hierbij nog een link van wat die gevaren of nadelen van teveel koffie zouden zijn.
https://www.ahealthylife.nl/de-top-13-van-bewezen-gezondheidsnadelen-van-koffie/

Koffie vermindert de doorbloeding. ...
Door koffie kan het 'slechte' cholesterol (LDL) stijgen. ...
Koffie kan een aanslag op je lever zijn. ...
Koffie kan leiden tot bloedarmoede. ...
Koffie bevat het kankerverwekkende acrylamide. ...
Koffie kan je bloeddruk verhogen. ...
Cafeïne kan je angstig maken. ...
Koffie kan je hoofdpijn bezorgen.

De hoeveelheden staan niet in het artikel maar kunnen wellicht weer via de bronnen aldaar gevonden worden.
Toegevoegd op 22 december 2018 20:41: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ontzettend goed belicht