Hoe lang blijft bier in je urine?

Goedemorgen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik had Maandag 3 flesjes heineken Premium Pilsener gedronken van 0,25 cl per fles.
Ik heb vandaag een urine controle waar ik getest word op Ethanol een ETG.
Ethanol is maar 12 uur aantoonbaar in je urine controle maar het is momenteel nog onduidelijk hoe lang het bij ETG duurt, bij een site die wat informatie geeft over ETG heb ik het volgende erover gelezen. (Men kan hiermee tot 80 uur (3 á 4 dagen) na de laatste alcoholische consumptie nog bepalen of er onlangs gedronken is.
Is er slecht een glaasje gedronken, dan zal deze tijd iets korter kunnen zijn en als er stevig is gedronken kan het wat langer duren)
Ik heb maar 3 flesjes van 0,25 cl per fles gedronken dat is toch niet stevig? ik heb trouwens totaal geen verstand van alcohol behalve hoe ik het moet drinken een ik zie dus staan dat er 5% alcohol zit maar het kan toch niet zijn dat er in elke flesje van 0,25 cl 5% alcohol zit?
Als ik die urine controle ga doen heb ik dus zo'n 35 uur daarvoor 3 biertjes gedronken van nogmaals 0,25 cl per fles, is een kans dat ze zien dat ik alcohol heb gedronken?

Met vriendelijke groet,

Jessy

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
28.7K
gvrox
5 jaar geleden
Heineken is niet te onderscheiden van urine.
TurfGraver
5 jaar geleden
U wordt getest op etg maar heeft (toch) alcohol gedronken.
Zijn uw zorgen niet anders dan betrapt worden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jessypropper, zit ik goed als ik vermoed dat de EtG (Etyl glucuronide) test iets te maken heeft met het ondergaan van een ontwenningskuur?
https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/alcohol/alcohol-basisinfo/hoe-lang-is-alcohol-zichtbaar/
Amadea
5 jaar geleden
Als vraagsteller inderdaad aan het ontwennen zou zijn dan is te hopen dat aangetoond kan worden dat de behandeling zinloos is... Waarom geld en tijd steken in iemand die dat niet waard is?
Erna55
5 jaar geleden
Bierflesjes van 0,25 cl. Dat zijn heeeeeele kleine flesjes waar een halve theelepel bier in zit.
Ik zou me geen zorgen maken.

Antwoorden (5)

De kans lijkt behoorlijk hoog dat alcoholgebruik nog aangetoond kan worden, hier lees ik zelfs een tijd van 80 tot 96 uur: http://cordantsolutions.com/six-facts-about-testing-for-ethyl-glucuronide-etg/

Het equivalent van 3 glazen is een stuk meer dan "slechts 1 glaasje", ik neem aan dat je bedoelt 25cL of 0,25L, en niet 0,25cL want dat is heel weinig. En ja, uiteraard bevat elk flesje 5% alcohol, verdeel je het flesje over twee glazen dan heeft elk glas 5% alcohol; het is een verhouding, geen absolute hoeveelheid.
5 jaar geleden
1. Bier kom niet in je urine.
2. Alcohol komt niet in je urine. je lichaam breekt dit af.
3. Een standaard alcoholconsumptie bevat 10 gram alcohol.
4. Je lichaam breekt 8 gram per uur af.
5. Jouw flesje bier (25 cl, geen 0,25 cl) bier bevat 12,5 gram alcohol (5%).
6. 3 flesjes bevatten 37,5 g alcohol, dat dus in 5 uur afgebroken wordt.
Die 80 uur is ongelofelijke flauwekul.
Overigens ben je nooit alcoholvrij.
Je hebt gemiddeld 0,25 promille alcohol in je bloed, als afbraakprodukt van je stofwisseling
A disadvantage of the test is that because EtG can be detected in samples at very low levels, it can also be positive after exposure to alcohol from non-beverage sources, or incidental exposure, which can lead to false positives.
Toegevoegd op 19 december 2018 09:59: tekst
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Het gaat over het aantonen van het afbraakproduct EtG (Ethyl glucuronide) in de urine, dat is blijkbaar lang nadat de alcohol is afgebroken nog aantoonbaar.
Reddie
5 jaar geleden
@gvrox,
Als je gemiddeld 0,25 promille alcohol in je bloed hebt zul je ALTIJD ETG in je urne hebben.
Als je na 5 uur op die 0,25 promille zit, zit je na 5 uur ook op je normale ETG waarde.
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, dat klopt niet. ETG is een afbraakproduct van ethanol, dat afbraakproduct blijft idd lang aantoonbaar. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethyl_glucuronide
gvrox
5 jaar geleden
@reddie ik ben het overigens eens met wat er in je antwoord staat, maar of het inderdaad zo is dat de etg waarde gelijke tred houdt met het alcoholpromillage in het bloed weet ik niet. Als leek zou ik zeggen dat dat afhangt van in hoeverre de nieren dat kunnen afvoeren; als dat heel langzaam gaat, dan blijft het lang in het bloed en blijft het lang (maar langzaam) afgevoerd worden naar de urine.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alcohol komt wel degelijk voor korte tijd in de urine.
Trouwens, je bent nooit alcoholvrij? Veel Nederlanders niet, veel wel ;-)
Jessy moet geen blaas- of bloedtest doen, maar een urine test. Deze worden vooral gebruikt bij (ex) verslaafden (alcohol)
tinus1969
5 jaar geleden
@gvrox, mbt je opmerking over 'etg waarde gelijke tred houdt met het alcoholpromillage in het bloed weet ik niet'; uit de diverse links maak ik op dat ETG tamelijk langzaam wordt afgevoerd (langzamer dan ethanol) en nog ettelijke dagen na de consumptie van alcohol aantoonbaar blijft
LeonardN
5 jaar geleden
2. Alcohol komt wel deels in de urine
https://www.kennisinstituutbier.nl/gezondheid/gezondheid/metabolisme
Uitscheiding van alcohol uit het lichaam
Alcohol wordt voor een klein deel direct uitgescheiden via de adem (1-5%), transpiratie (0,1-0,5%) en urine (0,5-2%). Dit is ongeveer 5% van de totale hoeveelheid alcohol8. De rest (95%) wordt door de lever afgebroken tot acetaat en uitgescheiden als water en koolzuur (CO2). 80 uur is niet gebaseerd op alcohol in urine maar op EtG in urine. https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-lang-zijn-drugs-aantoonbaar/ Het voordeel van het meten van EtG is dat dit langer aantoonbaar is in de urine dan alcohol. Daarmee is het een nuttige bepaling om gebruik van alcohol vast te stellen. EtG is gedurende 2 tot 5 dagen na alcohol consumptie aantoonbaar. Dat wil zeggen dat wanneer deze test binnen 5 dagen wordt herhaald een positieve uitslag nog een restwaarde zou kunnen zijn van eerder gebruik. Indien een test na 5 dagen wordt herhaald...
Om antwoord te geven op de onderliggende vraag: ETG komt inderdaad een aantal dagen na alcoholgebruik nog in de urine. Er zijn echter verschillende testen, met verschillende gevoeligheden. Sommige testen zijn niet erg gevoelig en meten alleen hoge levels ETG - dus de hoeveelheden die wijzen op alcoholgebruik vandaag of gisteren. Sommige testen zijn gevoeliger en kunnen ook beperkt alcoholgebruik van enkele dagen geleden aantonen. Zulke testen zijn populair bij bv afkickprogramma's.
5 jaar geleden
Ja, ETG kunnen ze vandaag nog aantonen in jouw urine.

Als jij alcohol hebt gedronken op maandag, is deze alcohol snel uit jouw lichaam en dus snel uit jouw urine. Nu hebben ze testen ontwikkeld, om niet de urine te meten, maar ETG. Waarom? Jouw lever gaat ook op de alcohol reageren. Jouw lever ontwikkelt ETG en wordt uitgescheiden door urine.
ETG is in tegenstelling tot alcohol 2 tot 5 dagen aantoonbaar. Bij jou was het nuttigen 2 dagen geleden (waarschijnlijk minder dan 48 uur geleden).

Deze marge in dagen heeft te maken met:
De verstreken tijd.
De hoeveelheid die genuttigd is.
De hoeveelheid verdunning ( heb je erna veel of weinig andere vloeistoffen gedronken)
De activiteit van de lever.

Maar nogmaals 2 tot 5 dagen. Jij bent geeneens 2 dagen verder (48uur).

Ik zal je als bron de informatie van een test erbij doen:

https://www.zamb.nl/no_cache/afdelingen/laboratorium/bepalingenwijzer/bepaling/referenties/etg/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nu hebben ze testen ontwikkeld, om niet de alcohol te meten. Ipv urine te meten.
Zoals ieder zei, het gaat om de metaboliet EtG. En dat is achankelijk van de hoeveelheid alcohol soms langer dan een week zichtbaar in urine. Maar dan moet je een doorgewinterde alcoholist zijn. CDT een andere metaboliet (afbraakproduct van alcohol) is zelfs een maand tot langer te vinden in urine, maar daar wordt bij een immuno-assay niet op getest. Daarvoor gebruikt mn volgens met spectrografische test zoals GC/MS. Die zijn echter erg duur en zal alleen worden gebruikt als er een ernstig misdrijf oid is gepleegd.
Drie 25 cl biertjes eenmalig zal echt wel na 72 uit je urine zijn. Maar je stofwisseling zal daar ook invloed op hebben, 36 uur is te kort.
*sorry voor wat typo’s op mn iets te kleine iPhone met te dikker vingers…
Toegevoegd op 7 december 2022 16:01: tekst
een jaar geleden