Dat is vanwege de THC die in die joints zit.

https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/waarom-krijg-je-honger-na-het-blowen/
De schuldige is THC, de werkzame stof in hasj en wiet. THC imiteert de werking van een bepaalde stof in de hersenen: anandamide. Deze stof komt normaal gesproken vrij bij een tekort aan voedsel en bindt zich dan onder andere aan de anandamide-receptoren in het hongercentrum in de hersenen. Hierdoor wordt dat geprikkeld; je krijgt honger en gaat op zoek naar eten. THC past ook op de anandamide-receptoren, en kan dus datzelfde hongergevoel opwekken. Bovendien stimuleert THC de stofwisseling, waardoor je na het eten weer sneller trek krijgt. Voilà: een vreetkick is geboren.
5 jaar geleden
THC (de werkzame stof in hasj en wiet) imiteert de werking van een bepaalde stof in de hersenen. Dit stofje in de hersenen heet anandamide.

In de hersenen zitten receptoren waaraan anandamide zich kan binden. Een van die plekken waar deze receptoren zitten is het hongercentrum. Normaal gesproken komt bij een tekort aan voedsel, anandamide vrij. De anandamide bindt zich dan aan de receptoren van het hongercentrum. De zenuwen van het hongercentrum worden geprikkeld waardoor je een hongergevoel krijgt en gaat eten. THC gaat op dezelfde receptoren zitten, waardoor je honger krijgt en gaat eten.

Een ander effect van THC is dat het het zogeheten parasympathische zenuwstelsel activeert. Het parasympathische zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat vooral actief is als je rust. Het stimuleert de stofwisseling (speekselklieren, maag, galblaas, darmen) en de uitscheiding (nieren en blaas). Doordat THC het parasympathische zenuwstelsel activeert stroomt er meer bloed langs de spijsverteringsorganen met als gevolg dat de stofwisseling sneller verloopt en je sneller honger krijgt.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zelfs nog een extra effect.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Prachtig antwoord. M.n. het laatste deel van je antwoord. +