Hoe kom ik op de juiste manier van mijn verslaving af?

Alles is zoals het hoort te zijn. Goede baan, fijne familie, lieve vriend en m'n coke verslaving.
Ik heb hulp gezocht. Maar niet de hulp die ik zoek. Ik wil geen hersenspoeling. Gevoel weg stoppen. De coke is het gevolg van een kant van mij die ik niet kan vrijlaten zonder. Die vreet, blijft en is een groot gedeelte van mijn persoon. Ik wil die niet onderdrukken. Is er een andere manier? Herkent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor hulp heb je gezocht?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Familie, vrienden en professioneel. De laatste die verre van behulpzaam was. Geen concrete handvatten. Bij houden van wanneer en waarom op dat moment. En maanden totaal niks.
Ik wil de reden aanpakken. Niet alleen het gevolg. Snap je ongeveer wat ik bedoel? Haha en bedankt voor je reactie.
Reddie
5 jaar geleden
Bij houden van wanneer en waarom op dat moment.
Dat is dus precies ''de reden aanpakken''.
Amadea
5 jaar geleden
Je schrijft dat de cokeverslaving is zoals het hoort te zijn. Dus je wilt daar kennelijk niet van af. Je zult dus eerst moeten ontdekken dat een verslaving niét bij jou hoort...

Het beste antwoord

Beste kanaatje,
Zeker hulp zoeken. Wat ik zeker aanraadt ( psychologen en psychiaters soms ook) is mediteren. Verslavingen hebben alleen met denkprocessen te maken. Eigenlijk hebben we allemaal denkprocessen en zijn we daar eigenlijk aan verslaafd. Wanneer je nog geen hulp hebt, raad ik je aan om mantra;s te gaan luisteren. het klinkt heel zweverig misschien, maar echt wat ik vertel zit een wetenschap achter. Brein, zenuwstelsel etc en hoe dat samen kan werken.

Zelf ben ik verslaafd aan denken (zoals wij allemaal), krijg hulp, maar doe er dat allemaal bij en ik krijg alleen maar complimenten van de hulpverlener.

Ik ben ik verslaafd aan roken en ik heb echt baat bij gehad om mindfull naar mijn reactie patronen te kijken, voor het roken, tijdens het roken en het uitmaken.

Waar ik achter ben gekomen is ook: Ik denk dat dingen buiten mij gelukkig kunnen maken.

- deze sigaret maakt het gezellig, jazeker, totdat ik ze niet heb, dan ben ik verre van gezellig. Die sigaretten rook ik ook niet meer, want dat beeld klopt helemaal niet.
- ik wil ruimte voor mijzelf, terwijl ik veel alleen ben en die sigaret gaat dat niet veranderen. Dus die sigaretten vallen dan ook weg.
Wel moet ik bekennen dat het even duurt voordat je brein went aan het idee, die blijft altijd doorzeuren dat het zo is

Alles wat je doet rondom verslavingen is, je verhalen geloven die je eraan hangt. Terwijl die misschien wel helemaal niet blijken te kloppen. Zodra je een ander verhaal kan maken, dan stoppen die verhalen.

Je zegt ook: Ik wil mijn gevoel niet onderdrukken. Probeer eens te kijken voordat je pakt, hoe dat ook daadwerkelijk voelt en probeer eens je denken los te koppelen. Voor 2 seconden, meer niet. Voel het letterlijk, doet het pijn? is het een sensatie in je lijf? Niemand die ziet dat jij zit, staat of ligt te voelen.

Luister naar je verhalen die je er allemaal bij verteld.
Coke is gewoon coke, maar jij maakt er iets van: fijn, leuk, mag toch wel, mag toch niet. hele verhalen vertel je aan jezelf.

Voelen en denken kunnen niet zonder elkaar. je brein werkt, maar ook je lichaam.
je kan proberen om eens het griezelige woord vrijlaten los te laten, maar het eens anders vast proberen te houden. je kan het gewoon nog niet loslaten, omdat je ergens aan gehecht bent, en dat doet maar 1 orgaan en dat is je denken.

Misschien heb je er wat aan.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus, de spijker op de kop.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is exact zoals je het beschrijft. Het is het denken. Het is wat het losmaakt, wat normaal vast zit. Ik wil dat aanpakken. En ik wil het niet kwijt, die vrijheid. Uit angst dat ik overblijf met een vastgeroest gevoel en hoofd. Zo maar gezegd.. Ik wil me hier echt geen slachtofferrol aanmeten trouwens! Ik begrijp donders goed dat ik zelf mijn probleem creëer uit een verwendheid. Dat extraatje dat de week net weer wat spannender maakt. Of interessanter. Of wat dan ook. En ik weet wat er voor nodig is het aan te pakken, om alleen al maar te beginnen met het graag genoeg willen. Maar ik wil het gewoon zo graag begrijpen. Hoe je behoefte het altijd wint van verstand. Het altijd maar zoeken naar meer of zoals ik het graag noem, de scherpe randjes. De psychologie achter nooit simpelweg tevreden kunnen zijn, althans niet voor lang. Ik ben je super dankbaar voor je reactie! Ik heb er enorm veel aan en ik ga je advies zeker opvolgen van het mediteren. Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Een verslaving het hoofd bieden is niet makkelijk. De moeilijkste stap is misschien nog wel het erkennen dat je een probleem hebt. Of het nu om alcoholverslaving, drugsverslaving, seksverslaving of gameverslaving gaat: er is hulp beschikbaar. Maar je moet er wel om vragen.
Verslaving is over het algemeen een langdurende, chronische aandoening. Erkennen dat je een probleem hebt met drugs, drank, seks of andere stimulerende middelen is de eerste stap. Hoe eerder dat gebeurt, hoe makkelijker het is om een verslaving te overwinnen. Hoe langer de verslaving voortduurt, hoe moeilijker de behandeling wordt.

Detox
Hulp vragen is dus de eerste stap. Na een intakegesprek is detoxen de tweede. Hierbij wordt het lichaam ontgift van de verslavende substantie.
Daarnaast wordt er tijdens de behandeling gewerkt aan onopgeloste problemen zoals verlies, trauma en eventuele disfunctionele ervaringen uit de kindertijd. De nadruk ligt steeds meer op gedragsverandering, de voordelen van het herstel in de echte wereld en het voorkomen van terugval. Dit kan in groepstherapie of in individuele sessies.
5 jaar geleden
Waarom zou je jouw persoonlijkheid moeten onderdrukken?
Je stelt het ook wel heel stellig: De coke is het gevolg van een kant van mij die ik niet kan vrijlaten zonder.

Het enige wat coke doet is dopamine (lichaamseigen stof) vrijlaten in je hersenen. Dat is het beloningsstofje. Er zijn nog wel andere mogelijkheden om dat beloningsstofje vrij te laten.

Sociaal contact, seks en sporten.

Welke kant kan je dan niet vrijlaten dan? Beetje de kant die vol zelfvertrouwen het leven instapt?