Wat is de wettelijke status van lachgas?

Afgelopen maand heb ik meerdere muziekfestivals bezocht. Op enkele festivals verkochten ze lachgas, terwijl er een zero tolerance beleid was op hard drugs. De ballonnen werden via officiële verkoopstandjes verkocht.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

De verkoop van lachgas i.c.m. een ballon was tot 1 april 2016 officieel illegaal. Lachgas stond op de geneesmiddelenlijst waardoor het onder zeer strenge regels viel en de verkoop voor ‘oneigenlijk’ gebruik verboden was. ‘Oneigenlijk’ gebruik werd geconstateerd als de patronen/het gas werd verkocht i.c.m. een ballon.

Door een besluit van het Europese Hof valt lachgas sinds juli 2016 onder de Warenwet.
Lachgas wordt ook weleens verkocht op feesten en festivals. Als verkoper moet je je houden aan de verplichtingen van de Warenwet. Degene die dit aanbiedt aan gebruikers, voor geld of gratis, is daarmee verantwoordelijk voor de veiligheid van het product dat hij of zij levert.
Omdat de controle en handhaving daarvan bij de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) ligt hebben zij een risicoanalyse laten uitvoeren door het RIVM. Hieruit is gebleken dat er geen aanwijzingen zijn voor een ernstig gezondheidsrisico en is er geen reden voor handhavend optreden door de NVWA op grond van de Warenwet.
Verkoop, handel, bezit en gebruik van lachgas zijn op dit moment dus niet strafbaar.
___________________________

NVWA:
Bij doorsnee recreatief gebruik van lachgas in Nederland (minder dan 10 ballonnen en maandelijks of minder frequent), worden geen gezondheidseffecten verwacht. Dat blijkt uit onderzoeken van het RIVM (2016) en het Trimbosinstituut (2017). Het laatste toont aan dat lachgasgebruik voor de meeste mensen ook tijdelijk en incidenteel van aard is en zich beperkt tot één of enkele ballonnen met lachgas per gelegenheid. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat er personen en groepen zijn die vaak en/of veel lachgas gebruiken en dat is wel risicovol.
Bij gebruik van veel grotere hoeveelheden en/of met een veel grotere regelmaat (bijvoorbeeld wekelijks enkele tientallen ballonnen) kunnen neurologische en hematologische effecten optreden.
Mensen met een verminderde vitamine B12 opname lopen mogelijk eerder een risico op gezondheidseffecten. Intensief gebruik van lachgas kan, als de gebruikster zwanger is, nadelige effecten op de ongeboren vrucht hebben.