Wat is de minimum leeftijd op shisha te roken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
30.9K
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/genotmiddelen/vraag/192291/leeftijdgrens-waterpijp-roken/ en weet dan dat de verkoopleeftijd van 16 inmiddels is opgehoogd naar 18.
LeonardN
5 jaar geleden
@amadea wat moet de vrager meenemen van die bron? Er wordt overigens niet gevraagd naar verkoop.
Amadea
5 jaar geleden
Uhm, voordat je iets kunt consumeren is het meestal nodig om daar iets voor aan te schaffen....
TurfGraver
5 jaar geleden
Dus alles wat je consumeerde als kind schafte je zelf ook aan Amandea?
LeonardN
5 jaar geleden
Een ander kan toch iets voor iemand kopen. Of even geven. Een vriendengroep van 15-21 jarigen staat bij elkaar op een plein in de stad. Een heeft een sishapijp en rookt daarvan steeds wordt de pijp aan een 1 jaar jongere vriend doorgegeven. Oom agent loopt steeds langs. Wanneer grijpt oom agent in? Dat is de lange versie van de vraag die we proberen te beantwoorden. Mijn antwoord is niet. Niet vangwege leeftijd iig. "Uhm, voordat je iets kunt consumeren is het meestal nodig om daar iets voor aan te schaffen...."
Nee.
- Iets cadeua krijgen
- Iets aangereikt krijgen
- Vinden Overigens hebben we deze discussie al eerder gehad.
Amadea
5 jaar geleden
Ook een ander mag het volgens de huidige regelgeving niet aanschaffen met de bedoeling het aan een minderjarige te geven.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/646292/volwassene-tabakswaren-kopen-minderjarigen/

Antwoorden (3)

Daar is geen leeftijd voor. Net als roken van tabak.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : plus.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik net zo min.
geen leeftijd je mag alleen niet openbaar roken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min
Een 15-jarige mag openbaar shishapijp roken. Als ik het fout heb mag je het artikelnr van het wetboek van strafrecht even geven wat dat volgens jou stelt. Trek ik de min weer in.
Van de overheid mag iedereen ongeacht de leeftijd roken zolang hij/zij zich niet bevindt in een rookvrije zone.
In het openbaar (inclusief de rookvrije zone’s ) een waterpijp met smaaktabak roken is toegestaan.
Dus: als er geen (soft)drugs of rooktabak in de waterpijp (bekend als shisha, hookah en/of narggilleh) wordt gedaan, is roken in het openbaar toegestaan, ook in de rookvrije zones, er geldt nergens een minimum leeftijd.
Elke Gemeente in Nederland kan wel in de APV regels opnemen die het roken van de waterpijp ook verbiedt in de rookvrije zones, maar dan geldt het verbod voor iedereen, ongeacht de leeftijd.
Voor het roken van de waterpijp in de Horeca gelegenheden zijn er speciale regels, dat heeft te maken met het brandgevaar.
Wat de verkoop betreft:
Er zijn geen leeftijdsrestricties omtrent de verkoop van de pasta en stenen voor het roken in de waterpijp, waardoor het ook aan personen jonger dan 18 jaar verkocht mag worden.
De tabakswet stelt beperkingen aan het roken van tabak, waaronder ook de Shisha tabak valt. De producten smaakstenen en smaakpasta’s vallen niet onder de Tabaks- en rookwarenwet aangezien deze geen nicotine bevatten.
Ook aan de verkoop en het gebruik van kruidenmengsels zónder tabak zijn regels gebonden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zelfde maar uitgebreider en met bronnen ondersteund antwoord.