Is alcohol in een plastic flesje doen slecjt?

Ik doe regelmatig alcohol in zo een wegwerpflesje. Een vriend zei al ooit dat het slecht was omdat het plastic erin oplost, maar is dit ook zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
huh ja en nee ja het is niet goed nee het lost niet op of niet direct . om dat ik denk dat het om een alcohol gaat voor huis houd gebruik en de alcohol % zeer laag is . veel doen er zelfs benzine in en dat is veel hoger in alcohol % en het lost niet op .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja

Antwoorden (2)

Tereftaalzuur (1,4-benzeendicarbonzuur) is een grondstof voor de productie van PET-flessen.
Het is licht oplosbaar in alcohol. Er zal dus na verloop van lange tijd iets van het plastic in de alcohol oplossen. Vanzelfsprekend speelt het alcoholpercentage hierbij ook een rol.

Uit onderzoek is gebleken dat deze kleine hoeveelheid niet schadelijk is voor de menselijke gezondheid (Daarom wordt wijn soms ook in plastic flessen verkocht).
6 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
Is dat niet Chateau Migraine in die plastic flessen?
Utrecht
6 jaar geleden
Is is zelfs sterke drank (goedkope wodka of whiskey) in plastic flessen.Zal dus wel meevallen met de migratie. En daarnaast is Tereftaalzuur een grondstof voor PET; het zit er niet meer als zodanig in (heeft gereageerd tot polymeer).
Alle drankjes kunnen stoffen opnemen uit de PET-fles, dus ook alcoholische drankjes.
Onderzoek laat zien, dat er schadelijke stoffen als antimoon en diethylhexyl adepate gevonden worden in mineraalwater dat verpakt is in PET flessen. De migratie vanuit de PET is nog extra groot bij wat hogere temperaturen (warm weer e.d.)

Onderstaand een volledig artikel over PET (met link van de bron)

Het kunsstof PET wordt vanwege de vele voordelen veel gebruikt voor flessen. Vooral mineraalwater en frisdrank wordt vaak verpakt in dunne PET-flessen.
Het gebruik ervan kan echter gevaren voor de gezondheid opleveren.
Verschillende studies tonen aan dat er schadelijke stoffen uit deze plasticsoort kunnen lekken waardoor de inhoud verontreinigd kan worden. Vooral bij hergebruik blijken de gevaren groot te zijn.

Polyethyleentereftalaat
polyethyleentereftalaat wordt ook wel afgekort als PET. PET is een thermoplastische polyester, dat wil zeggen dat deze bij verhitting smelt en vervormbaar is. Het smeltpunt van PET ligt bij 255 graden. PET wordt gemaakt ethyleenglycol en tereftaalzuur en als katalysator wordt er antimoontrioxide toegevoegd. Voor de productie van een kilo PET is ongeveer 1,9 kilo ruwe aardolie nodig. PET is een heldere transparante plasticsoort die stevig en licht van gewicht is. De plasticsoort wordt aangegeven met recyclecode 1.
Veiligheid
De laatste jaren wordt er steeds meer onderzoek verricht naar de veiligheid van PET flessen. Het gaat hierbij dan vooral om de migratie van delen uit het plastic naar de inhoud. Bekend is dat PET slecht tegen hitte kan. Bij blootstelling aan hoge temperaturen zullen dan ook sneller stoffen uit het plastic migreren naar de inhoud. Zo zijn er schadelijke stoffen als antimoon en diethylhexyl adepate gevonden in mineraalwater verpakt in PET flessen. Critici wijzen er dan ook vooral op om PET flessen niet opnieuw te gebruiken en ook niet aan hoge temperaturen bloot te stellen door ze bijvoorbeeld in een warme auto te laten liggen. Er zijn studies die deze gevaren onderbouwen.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/146266-de-gevaren-van-polyethyleentereftalaat-pet.html