Mag je onder 18 roken op straat ?

Ik heb vrienden die 15-16 zijn die roken op straat.
Is dat toegestaan of niet?
Kan hij daar een boete voor krijgen ?
Of is het gewoon toegestaan?

Ik weet dat je het ONDER 18 niet mag kopen
Maar roken onder 18 OPENBAAR?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roken mag, drinken niet (bezit van alcohol <18 is ook verboden).

Antwoorden (1)

Je mag onder de 18 inderdaad gewoon sigaretten roken op straat.

Het is jammer dat de gevolgen van roken pas op latere leeftijd zichtbaar worden. Hierdoor zien veel mensen geen gevaar in het beginnen met roken of de noodzaak om te stoppen met roken.
De gevaren van roken op een rij:
Je kunt je later moeilijker concentreren als je op jonge leeftijd begint te roken.
Vroeger was het stoer om te roken. Tegenwoordig ben je een looser of slappeling als je rookt.
Je loopt meer risico op hart- en vaatziekten.
Je hebt een grotere kans op longkanker (negentig procent van de longkankersterfte in Nederland heeft een direct verband met roken).
Je longen slibben dicht. Het gevolg kan zijn dat je chronische bronchitis krijgt.
Je hebt last van een vervelende rokershoest.
Je laat anderen ongewenst meeroken (beschuldigende blikken richten zich jouw kant op).
Je hebt een minder goede doorbloeding waardoor je meer last hebt van koude handen en voeten en een bleke huid.
Je stinkt uit je mond. Ook je kleren stinken.
Roken is verslavend. Zonder nicotine voel je je onrustig, je raakt geïrriteerd, je kunt je niet meer concentreren, je krijgt hoofdpijn en je slaapt slecht.
Je krijgt een hoge bloeddruk.
De stap naar andere verslavende middelen is lager (Bijna iedere drugsgebruiker rookte tabak voordat hij of zij met drugs ging experimenteren.)
Je conditie gaat achteruit.
Het is een aanslag op je portemonnee.

Er sterven ieder jaar ruim 22.000 mensen aan de gevolgen van hun rookverslaving. Doodsoorzaken zijn voornamelijk: kanker, hartziekten, beroertes en CARA.