Vriens aan de drugs wat nu?

Mijn vriend heefr hard drugs gebruikt en is nu daarmee gestopt. Maar wil sons het toch weer doen in de toekomst. Ook blowd hij nog en ziet hij niet in dat het schadelijk is en hij verslaafd is . Ik weet niet hoe ik duidelijk kan maken dat blowen schadelijk is eb hij verslaafd is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je eerlijk wil zijn over de schadelijkheid van cannabis, moet je hem een vaporizer kopen en moeten hij (of jullie allebei) stoppen met alcohol en tabak (als jullie dat deden). Dan is cannabis best onschadelijk. Het gevaarlijkste van blowen is namelijk de tabak. En alcohol is schadelijker dan cannabis.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/
tinus1969
6 jaar geleden
Het is jouw partner? Dan heb ik een botte tip; maak het uit, hij is een junk en zijn verslaving is belangrijker dan jij bent voor hem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als iemand af en toe drugs gebruikt is ie waarschijnlijk juist niet verslaafd, vergelijk het maar met alcohol. Een cannabis verslaving is lastig te bepalen, meestal is het vooral misbruik, maar als iemand het ook nodig heeft om te kunnen slapen e.d..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat hard drugs ! Die de persoon weer wil gaan gebruiken. Optijd helaas weg wezen beter nu 3 weken hoofdpijn dan jaren in de ellende weg wezen bij die junk nu het nog kan. Er bestaan geen hard drugs die niet verwoestend en verslavend zijn incidenteel gebruik is een leugen of een duur cocaïne traject stap er uit nu het nog kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Harddrugs inderdaad, net als alcohol.
Voor velen iets waar ze beter vanaf kunnen blijven, voor vele anderen iets waar ze veel plezier aan kunnen beleven of iets van kunnen leren of ontdekken over o.a. zichzelf.
Als je dat raar vindt klinken, kan je hier waarschijnlijk iets over verslaving leren, inclusief een belangrijk deel van hoe er vanaf te komen.:
https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Kapperkort Ooit wel eens naar een festival of dancefeest geweest? Schatting lopen uiteen, maar ga er maar vanuit dat rond de 50% van de mensen coke, xtc en/of speed gebruikt. De verslavingsklinieken zouden uitpuilen als er geen incidenteel gebruik bestond en deze mensen allemaal verslaafd zouden zijn. Zo is het ook met alcohol, dit is net zo'n zwaar middel als sommige harddrugs of zelfs zwaarder. Enkel omdat het sociaal geaccepteerd is om te drinken vinden men er niet zoveel van. Zelfs als iemand alcoholverslaafd is wordt dat vaak niet als te problematisch gezien. Als iemand echter een keer gepakt wordt met een paar pilletjes krijg je direct een enorme boete. Er staat trouwens ook blowen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste tomaat bij hard drugs denk ik aan heroïne , angel dust , crack , Diverse afgeleide van gootsteen ontstopper Lsd reken ik wel tot hard drugs maar niet verslavend wel vaak een Trigger voor geestelijke aandoeningen maar Cocaïne en mescaline en aanverwante zijn niet direct verslavend maar zijn dure hobby's ja ook de incidentele xtc gebruiker loopt gezondheid's risico ja net als de coma zuiper of de regelmatige alcohol misbruiker ook zijn dat niet direct hard drugs in mijn optiek. Ik ben zeker geen Expert in deze materie maar heb vele incidentele hard drug gebruikers wel snel zien afglijden naar junk status dat was welles waar in de vorige eeuw voor de xtc recreatie drug die ik niet tot de echte hard drug's reken. Alcohol , wiet , en xtc? en cocaïne ? zijn mogelijk met mate redelijk veilig mits de zooi niet vervuild is .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Personen gaan vaak om de verkeerde redenen drugs gebruiken en die redenen zijn vaak de oorzaak van een verslaving. Pas op, goed lezen:
Ook heroïne en lsd zijn recreatief te gebruiken, maar bijna niemand die zich gelukkig voelt gaat dat doen, ook moet je sterk in je schoenen staan en weten wat en waarom je het doet.
https://drugsforum.nl/threads/recreatief-heroine-gebruik.6058/
En zeker niet met een groep vrienden omgaan die verslaafd zijn en het dan proberen, dan is de kans groot dat je snel vaker gaat gebruiken. Verslaafden zijn vaak zeer asociaal en proberen meer mensen aan de drugs te krijgen, dat is ook een bron van inkomsten, want een nieuwkomer heeft vaak nog wel geld.

Daarbij komt dat degenen die heroïne lekker vinden juist de groep is die het niet zou moeten gebruiken. Degene die er weinig aan vinden zouden het wel af en toe kunnen doen, maar die doen het niet omdat ze er de eerste keer weinig aan vonden:
Kort: Gewoon niet doen, het risico is te groot, want ken je jezelf wel goed genoeg?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"ook zijn dat niet direct hard drugs in mijn optiek"
Ik heb een bron gegeven die goed duidelijk maakt dat alcohol net zozeer een harddrugs is.
Dat je LSD rekent tot harddrugs en alcohol niet, wat is daar je basis voor? Heb je een argument, een bron of een statistiek? Juist LSD is wel de minst schadelijke drugs, zover ik het kan zien en zelf heb ervaren. Wat het vooral is in deze discussie, is emotie en onjuiste informatieverstrekking. Persoonlijke mening:
LSD en heoïne zijn in deze niet echt te vergelijken in mijn ogen. LSD en paddo's en andere psychedelische middelen, zijn juist van die middelen die je een keer probeert en totaal geen verslavende aspecten hebben, althans heb de dag erna niet het idee het nogmaals te doen. Heb het dan ook echt als compleet bizar beschouwd dat paddo's opeens illegaal werden nadat een Franse toeriste zich dood gesprongen zou hebben met paddo's op. Als dat nu wekelijkse kost was geweest zoals met het geval van alcohol en de verkeersdoden daaromtrent, dan was er misschien nog een punt.
Heroïne weet ik niks van, nooit geprobeerd. Interessante link: http://heroineepidemie.nl/het-mysterie-van-de-geintegreerde-gebruiker/ Maar waar ik altijd zo wars van ben is de roeptoeterij van mensen over anderen als ze een keer drugs gebruiken of gebruikt hebben of er aan verslaafd zijn geraakt. Ja het is makkelijk om die mensen te stigmatiseren, maar ik vraag me af of je er iemand mee helpt. Neemt niet weg dat verslaving een enorm probleem kan zijn en als je niet de behoefte hebt voornoemde stoffen tot je te nemen je het beter kan laten, maar het blijft frustrerend dat sommige middelen en hun gebruikers een freepass krijgen waar anderen snel als minderwaardig worden gezien. Wetenschappelijke basis lijkt daar vaak niet voor te zijn.

Antwoorden (1)

Voor adviezen over drugs, drugsgebruik en drugsverslaving kan je terecht bij de Jellinekkliniek. Kijk voor meer informatie op https://www.jellinek.nl/.

Overigens kan een gesprek met de huisarts ook al veel opleveren.