Zijn elektronische Shisha Time pennen slecht?

Ik vroeg mij dit af het gaat om dit model : http://www.myshishapen.co.uk/products/smoke-time-shisha-pen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een shisha time gaat ongeveer 800 trekjes mee. Het is in elk geval minder ongezond dan gewone waterpijp, want:
- er wordt geen tabak verbrand, dus je inhaleert geen teer, koolmonoxide en andere chemische stoffen die je via een sigaret binnenkrijgt
- er zit geen nicotine in
- het produceert geen rooklucht
- er is geen vuur nodig.

Maar zo'n pen bevat wél de stoffen propyleenglycol en glycerol en die inhaleer je. Daardoor kunnen je luchtwegen worden geïrriteerd. Hoe vaker en langduriger je de pen gebruikt, hoe groter de kans op nadelige effecten op je luchtwegen.

Toegevoegd na 8 uur:
• De hoeveelheid propyleenglycol aanwezig in de damp die wordt ingeademd na het nemen van één trekje is hoog genoeg om irritatie van de luchtwegen te veroorzaken (droge keel, hoesten).
• De effecten van langdurige blootstelling aan propyleenglycol via de shisha-pen kunnen moeilijk geschat worden, omdat gegevens over langdurige blootstelling van mensen ontbreken. Wel is bekend dat bij ratten die langdurig worden blootgesteld aan propyleenglycol, de dikte van het luchtwegepitheel en de slijmproductie in de luchtwegen toenemen.
• De hoeveelheid glycerol aanwezig in de damp die wordt ingeademd na het nemen van één trekje kan irritatie van de luchtwegen (droge keel, hoesten) veroorzaken.
• Uit een studie in ratten blijkt dat glycerol, in concentraties die lager zijn dan die na het nemen van één trekje van de shisha-pen, door irritatie veranderingen veroorzaakt in het epitheel van het strotklepje. Omdat onbekend is hoe de shisha-pen gebruikt wordt en omdat er onvoldoende vergelijkbare studies beschikbaar zijn, is niet duidelijk of vergelijkbare effecten ook op kunnen treden na langdurig gebruik van de shisha-pen.
• Over het effect van blootstelling aan beide stoffen tegelijk, zoals het geval is bij het inhaleren van de damp uit de shisha-pen, zijn geen gegevens bekend. Ook is het onbekend wat de risico’s zijn van de eventuele sporen van andere bestanddelen die geïnhaleerd worden via shisha-pen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zijn die effecten op je luchtwegen? -Michiel