Waarom merk ik de bekende gevolgen van roken niet?

Hoi allemaal.

Ik rook nu ongeveer 3 jaar. Heel slecht, ik weet het.
Nu is mijn vraag: Waarom merk ik de bekende gevolgen van roken niet?

Ik heb namelijk geen slijm in mijn keel, geen rokershoestje en ik ben niet snel uitgeput bij inspanning.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (11)

Die gevolgen komen pas later, de incubatietijd voor kanker kan wel oplopen tot 30 jaar nadat je begonnen bent met roken... Je bent kennelijk nog jong, dan kan dat heel goed, dat je niets merkt, maar ik zeg je dat je na 20 jaar roken zwarte longen hebt en dat de elasticiteit drastisch afgenomen is en dat je minder zuurstof kunt ophalen uit de lucht, ook jij, beginnende roker ontkomt er niet aan...

Wees wijs en stop op tijd... Vooral NIET als het te laat is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Dat is het verradelijke van roken. Je denkt ik merk er niks van. Ik heb dat ook 30 jaar lang gedacht. Als je stopt met roken merk je het verschil wel degelijk. En anders kom je er vanzelf wel achter op de lange termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een paar jaar krijg je kanker en dat merk je vanzelf, maak je geen zorgen hoor.

Maar om je vraag te beantwoorden waarom je het niet merkt. Bij de een komt het sneller als bij de ander. Maar hoesten enzo hoeft niet iedereen te doen. Maar dat je longen vies worden e.d. is een feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
-1 voor je eerste, onnodig kwetsende, zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit toch zo dat je dat dan voorlopig nog niet merkt? Maar dankjewel voor de toelichting in ieder geval. Dat waardeer ik ;-) minnen zonder toelichting niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook kwetsend. Niet iedereen die rookt krijg kanker en niet iedereen die niet rookt is ervan verzekerd dat hij geen kanker krijgt. De kans op kanker is groter, maar of deze persoon kanker ontwikkeld kun jij niet weten.
Even voor de duidelijkheid: ik ben totaal tegen roken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een - van mij, om dezelfde redenen als van rieneke
dat merk je pas als je stopt.
dan merk je opeens dat je toch meer conditie hebt dan toen je wel rookte . en dat bv koffie veel meer smaakt

ik rook zelf ook hoor maar nu ik niet meer in huis rook en dus veeeeeeel minder rook dan vroeger merk ik wel verschil.
toch meer conditie en minder hoesjes.
maar ik rook al dik 10 jaar
14 jaar geleden
Die gevolgen komen wel. Echt.

Je hebt een hoop reservecapaciteit in bijvoorbeeld je longen. Normaal gesproken zou je bijvoorbeeld zes trappen kunnen oplopen zonder dat het echt moeite kost.

Je rookt nu drie jaar. Nu kun je nog maar vier of vijf trappen oplopen zonder uitgeput te raken.

Rook door, en je kunt nog maar drie, dan twee, dan één trap oplopen. Daarna is zelfs die ene trap al erg vermoeiend en raak je buiten adem.

Met andere woorden: de gevolgen zijn er al, maar je merkt ze nog niet, omdat die gevolgen zich nu nog afspelen in de reservecapaciteit die je normaal gesproken niet gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zelfs al vind je het genoeg om twee trappen op te kunnen lopen, in plaats van de normale zes op jouw leeftijd: dan nog moet je daar erg mee oppassen.

Als je *niet* rookt, kun je nu zes trappen oplopen, maar wordt dat steeds minder naarmate je ouder wordt. De natuurlijke aftakeling, zeg maar. Als je straks 70 bent, kun je nog wel traplopen, maar zal dat je wel moeite kosten.

Maar jij rookt *wel*. Daardoor kun je al over 15 jaar die ene trap al niet meer oplopen zonder uitgeput te raken. Probleem is, dat de natuurlijke ouderdoms-aftakeling ook gewoon doorgaat. Als jij dus straks 70 bent, ben je na drie treden al uitgeput, terwijl je niet-rokende mede-bejaarden dan al boven zijn. Weliswaar ook buiten adem, maar jij staat nog maar op de derde tree.
14 jaar geleden
De gevolgen van roken hoef je helemaal niet te merken, het is afhankelijk van je erfelijkheid of je er last van krijgt. Een oom van mij rookte als een ketter en overleed er wel aan, maar niet door kanker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig afwachten,niet alleen het verstand,maar ook de ellende komt met de jaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet pas wat roken met je doet als je gestopt bent.
De meeste rokers zeggen vaak dat ze zich geweldig goed voelen en het roken hun veel rust geeft.
Maar roken tast je zenuwgestel aan, heeft grote invloed op je reuk en smaak.
Op langer termijn zijn de gevolgen niet te overzien.
Toen ik vroeger nog voedbalde, kom ik de jonge gastjes er met gemak uit lopen, ondanks het leeftijd verschil van25 jaar!
En als dat niet lukte, waren het niet rokers!
Dan was mijn leeftijd in mijn nadeel.
Ergens gelezen dat iedere dag dat je rookt het 7 dagen van je leven kost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rook ongeveer 1 pakje shag per dag, ben circa 40 jaar geleden begonnen. Ik heb geen "rokershoestje". Wel is mijn conditie slecht. Maar ik merk dat hij verbetert als ik, als het wat mooier weer is, in de tuin kan werken. Roken doet je lichaam zeker geen goed, maar dat wist ik al toen ik begon, mijn vader stopte namelijk in 1959 al "omdat het slecht voor je gezondheid was".
Dat je er kanker of wat voor onheil ook van kan krijgen geloof ik stellig, maar het zijn "verhoogde kansen op", er is geen garantie dat je iets krijgt.
Ik ben 15 jaar geleden eens gestopt en heb dat een half jaar volgehouden. Ik voelde me lichamelijk toen een stuk beter, binnen een paar dagen schoot mijn conditie omhoog!
Ik werd echter een "ander mens". Kon niets meer hebben en werd zelfs agressief. Ben toen weer begonnen.
Zie dit niet als een pleidooi vóór het roken!
Als je kan, stop dan.
Ik ben gestopt met stoppen en aanvaard de consequenties. Van leven ga je dood.
Groet,
Erik

Toegevoegd na 5 minuten:
PS. Een van de reakties heeft het over het aantal dagen dat het van je leven kost per dag dat je rookt. Laatst eens een berekening gemaakt, ik moet al jaren dood zijn!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
eerlijke reactie, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je mooi mazzel Erik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad uitzonderingen. Mijn oma rookt vanaf 1945 en is al 96 jaar. Maar dat is gewoon geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Moet je echt nog even geduld hebben.!!

Sigaretten zijn sluipmoordenaars, die er jaren over doen om je ziek te maken.
Het gaat bij de een wel wat sneller dan bij de ander maar het komt beslist.
Zo tegen de veertig, vijftigste jaar komen de problemen zeker.
Maar je denkt er nu al over na, stop dan meteen dan behoed je jezelf voor een boel ellende, en het scheelt in de portemonnee.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die min 1?????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de strekking van het antwoord waar ik me absoluut niet in kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf dat dan duidelijk op dan kan een ander weer wat van jouw leren.!
Ben namelijk zeer benieuwd .
Mijn antwoordt komt vanuit jarenlange werkervaring en niet uit de "duim"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me, maar ik kies ervoor om dat niet te doen. Het duurt werkelijk waar misschien een half uur voordat ik een enorme tirade over me heen zal krijgen, misschien nu al, gewoon omdat ik het bovenstaande gezegd heb. Dit onderwerp is (net als goeievraag.nl zelf) dusdanig gepolariseerd dat je haast de vergelijking kunt trekken met de discussies over religie.
Omdat je de onbekende voordelen van het stoppen nog niet hebt ervaren.

Probeer het eens, dan weet je wat ik bedoel :)