Is wiet slecht voor je?

Ik rook wel eens wiet, ik heb het een paar keer gedaan, en vind het eigenlijk heel fijn om te doen.
Maar de leraren op school en mijn ouders zeggen dat het heel slecht voor je is, en dat je er hersenschade van krijgt.
is dat zo? Is wiet slecht voor je? Ze zeggen ook dat je er gek van kan worden. Is dat zo?
ik hoop het niet, want ik vind het eigenlijk heel fijn om te doen. Ik heb eindelijk eens goede gesprekken met mijn vrienden als we wiet gerookt hebben
(ja dat vinden we achteraf, als we nuchter zijn, nog steeds; we hebben een keer gesprekken opgenomen en later nuchter teruggeluisterd, en toen bleken de gesprekken nog beter te zijn dan we dachten toen we stoned waren)
en ik wordt ook vaak heel creatief. Ik schilder en schrijf en teken heel veel sinds ik ben begonnen met blowen, en ik maak ook heel veel muziek. Al mijn vrienden vinden de muziek heel mooi (ook de vrienden die niet blowen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is volgens mij slecht voor je geheugen op lange termijn, en je kunt er verslaafd aan raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Af en toe een jointje roken kan geen kwaad hoor, als het maar geen dagelijkse bezigheid wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het roken van wiet verhoogt de kans op het tot uiting komen van schizofrenie aanzienlijk. Ik zou er dus mee oppassen en het zeer zeker niet te vaak doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja het is heel erg slecht
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
We leven in een land waar rotjes verboden zijn en wiet legaal, natuurlijk is wiet niet slecht voor je snoopdogg leeft toch ook nog en heeft geen problemen

Antwoorden (4)

Ja, negatieve gevolgen van het gebruik van cannabis,

•Het gebruik tast het kortetermijngeheugen aan.
•Het gebruik kan leiden tot concentratieproblemen.
•Cannabis bevat veel teer en is daarom slecht voor de longen.
•Cannabis kan bij mannen zorgen voor problemen betreffende opwinding (in bed) en kan zorgen voor minder aanmaak van zaadcellen.
•Het gebruik kan de maandelijkse periode van vrouwen beïnvloeden en ontregelen.
•Cannabis kan invloed hebben tijdens de zwangerschap op de neurologische ontwikkeling van foetussen.
•Cannabis kan leiden tot evenwichtsstoornissen.
•Indien men aanleg heeft tot depressie kan cannabis de depressie verergeren.
•Het gebruik kan leiden tot angstklachten of zelfs een psychose.
•Het gebruik kan invloed hebben op de algemene motivatie om dingen te doen, zoals werken of school.

Een belangrijk nadeel van cannabis is ook dat je niet goed (meer) leert om met problemen om te gaan. Je rookt de problemen als het ware weg. Zeker als je jong begint is dit niet goed, want dan hoor je juist te leren hoe je met problemen om dient te gaan. Als je dit niet leert op jonge leeftijd, wordt het steeds moeilijker om dat later nog aan te leren. Daarnaast is cannabis niet goedkoop. Als je een paar jointjes per week rookt, kan dit al snel oplopen tot 15 euro per week. Ben je een wat stevigere gebruiker, dan lopen de kosten natuurlijk verder op.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.leerwiki.nl/Is_cannabis_slecht_en_kun_je_verslaafd_raken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kopiëren en plakken altijd -1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leugens. Ongefundeerde onzin.
Leerwiki.nl is een waanzinnig slechte en onwetenschappelijke bron. Wetenschappelijk onderzoek wijst echt precies het tegenovergestelde uit van bijna alles wat daar staat. Cannabis werkt juist medicinaal voor mensen met concentratieproblemen en problemen met hun kortetermijn geheugen! Cannabis wordt officieel als medicijn gebruikt om onvruchtbaarheid en erectieproblemen te behandelen!
Ook is het juist een medicijn dat zwangerschapsproblemen voorkomt! Helaas, de wetenschap wijst simpelweg het tegenovergestelde uit, en dat zijn nog wel de resultaten van veel onderzoeken die het tegenovergestelde probeerden te bewijzen! Dan weet je zeker dat het objectieve wetenschap is; als de uitkomsten het tegenovergestelde zijn van wat je opdrachtgever wilde dat je zou bewijzen. En het financiele verhaal van dat cannabis duur is...
Als je 3 plantjes in je tuin hebt staan (wat volkomen legaal is), dan heb je meer dan genoeg om elke dag de hele dag te blowen! Niet dat ik dat aanraad; dat is een gewoonte die moeilijk te combineren is met veel baantjes en studies.
Wiet kan in bepaalde zinnen slecht voor je zijn, maar aan de andere kant werd en word het gezien als medicijn. Het laatste is bij jou niet van toepassing, maar dan nog hoeft het niet persee slecht te zijn.

-je kunt er idd ernstige hersenschade van krijgen. Met name je geheugen zal het (bij regelmatig gebruik) ontgelden.
-het is duur, dus slecht voor je portemonnee.
-het werkt verslavend. Je zegt nu al dat je het fijn vind om te doen, wat een slecht teken is.
-je bent (bij regelmatig gebruik) "loomer" of meer moe, waardoor je 's morgens moeilijker uit je bed kan komen. Slecht voor school of werk dus, carrière.
-sowieso is roken opzich slecht. Slecht voor je longen en conditie enz.

Zo zijn er nog meer, dus mag je stellen dat er meer nadelen aanzitten dan voordelen ;)

Dus houd je het "echt" bij een paar keer kan het geen kwaad, maar word het maandelijks of wekelijks, kan het zeker slecht voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene hersenschade leid tot een andere enz. Als je vergeetachtig bent, ga je je schamen. Als je je gaat schamen, ga je minder contacten leggen. Als je minder contacten gaat leggen, raak je in een isolement. Als je in een isolement raakt, "kun" je gek worden. Als je gek word.... Dan heb ik het niet eens over de depressies, frustraties en ergernissen die dat met zich mee brengen ;) Dat wat je zegt van die 9 bier en 2 joints, zou wat mij betreft meteen een + krijgen voor "goeie vraag." Daar durf ik mijn eigen ook niet over uit te laten, want daar zullen de meningen en ervaringen nogal in verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cannabis leidt niet tot hersenschade.
Het tegenovergestelde is herhaaldelijk wetenschappelijk bewezen. http://www.youtube.com/watch?v=g66BYWeufFc De mythe van de hersenschade die gevolg zou zijn van het gebruik van cannabis is als volgt de wereld in gekomen: De regering van de VS wilde cannabis illegaliseren. Om deze criminalisering aan de man te brengen, had men enig wetenschappelijk bewijs nodig, om argumenten te hebben voor de criminalisering. Om te bewijzen dat het gebruik van cannabis schadelijk zou zijn, kregen enkele wetenschappers veel geld om onderzoeken op te zetten die tot die conclusie zouden komen.
Geen enkele wetenschapper lukte het om dit te bewijzen, omdat dit simeplweg niet het geval is; het gebruik van cannabis kan niet resulteren in hersenschade. Toen werd 1 wetenschapper erg creatief:
Hij zette een aapje een gasmasker op dat was aangesloten op een grote tank vol met de rook van kilo's cannabis. Nadat het aapje in 20 minuten vele kilo's cannabis opgerookt had ( wat bij normaal gebruik volstrekt onmogelijk is - als je je best doet kan je misschien 2 gram oproken in 20 minuten ), en 20 minuten geen zuurstof binnen had gekregen, hebben ze gemeten dat er hersencellen zijn afgestorven in die 20 minuten. De reden voor de afgestorven hersencellen is echter dat je hersencellen afsterven als je een lange periode geen zuurstof binnenkrijgt, en heeft dus niks te maken met het gebruik van cannabis. Ze hebben het aapje gewoon laten stikken. Dit is dus 'HET BEWIJS' dat altijd weer als enige argument wordt aangevoerd om te 'bewijzen' dat cannabis hersenschade tot gevolg kan hebben. Een leugen dus. http://www.youtube.com/watch?v=g66BYWeufFc
http://www.youtube.com/watch?v=_6pBw0bgmgA
http://www.youtube.com/watch?v=dSXhwP5QjUQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooruit dan kleinetwijfelaar, misschien de wiet zelf niet, maar de dingen die je door wiet roken krijgt, ZEKER wel!! -uitdroging treed op
-slaapstoornissen komen op den duur
-eet buien die je weerhouden van gezond eten
-consentratie vermogen verdwijnt
-conditie verslechtering
-je denkbeeld word anders Zo even uit het blote hoofd, maar er zijn er gegarandeerd meer. Wat ze bij die aap hebben gedaan was misschien in 20 minuten, hier gaat het over herhaaldelijk gebruik. Sowieso wat de Amerikanen doen en zeggen, klopt vaak de helft niet van. Ik praat uit ervaring en heb meerdere mensen op lichamelijk, geestelijk en financieel gebied gesloopt zien worden. Alleen door wiet! Ik ben er iig heilig van overtuigt dat wanneer je wiet "te veel" gebruikt, het schadelijke gevolgen heeft voor je brein. Zo kun je ook wel zeggen dat geld niet gelukkig maakt. Geld idd niet nee, ten minste, ik word niet gelukkig van een paar koperen schijfjes en een vel papier met het cijfer 10 erop. Wat je ermee kan doen "kan" zeker gelukkig maken ;)
Cannabis Sativa (wiet) is niet slecht voor je; het is juist een medicinaal kruid.

Er is veel onzin over wiet verteld, zoals dat het slecht zou zijn voor je kortetermijngeheugen, en dat je hersenschade op zou kunnen lopen bij het gebruik van cannabis.
Dit is echter allemaal pertinent niet waar.
Wetenschappelijk onderzoek heeft juist aangetoond dat het tegendeel waar is; cannabis werkt juist bevorderend voor je hersencapaciteit.

Vanwege politieke en economische belangen hebben politici wetenschappers onderzoek te laten doen naar Cannabis, waar ze miljarden in hebben geinvesteerd, in de hoop om schadelijke effecten van cannabis te vinden.

Het resultaat was voor de politici teleurstellend;
GEEN ENKELE WETENSCHAPPER HEEFT OOK MAAR 1 SCHADELIJK EFFECT VAN HET GEBRUIK VAN CANNABIS KUNNEN VINDEN!
In plaats daarvan vonden ze juist dat het ongelovelijk veel medicinale eigenschappen heeft.

Het is onmogelijk om te overdosen met cannabis, cannabis is niet giftig, niet lichamelijk verslavend, en bevordert juist je mentale capaciteiten, zoals je zelf al hebt gemerkt.
Cannabis is zelfs zo goed voor je hersenen, dat het als medicijn wordt gebruikt voor aandoeningen en afwijkingen in de hersenen, zoals:
Alzheimer's, concentratieproblemen, ADHD, ADD, hersenschade, insomnia, autisme, depressie, Giles-de-la-tourette, en nog veel meer.

Het roken van cannabis bij de tabak kan trouwens schade aan je longen voorkomen, en cannabis is sowiezo een medicijn voor allerlei soorten kanker, zowel preventief als genezend. Met cannabis-olie kunnen zelfs vergevorderde tumoren volledig genezen. Bewezen is dat het werkt tegen: hersenkanker, longkanker, borstkanker, darmkanker, etc.

Toch is het altijd gezonder om geen tabak te roken. Dan merk je ook beter wat de cannabis precies doet. Dan word je ook niet zo moe en duf.

Nog meer medicinale toepassingen van cannabis:
migraine, epilepsy, diabetes, HIV/AIDS, arthritis, chronische pijn, MS, spasmen, hartaandoeningen, agressie, onvruchtbaarheid, glaucoma, staar, (alcohol)verslaving, depressie, huidziekten, zwangerschapsaandoeningen, Parkinsons, darmaandoeningen, maagaandoeningen, overspanning, en nog veel meer.

Hopelijk wordt het onderzoek naar de medicinale eigenschappen van cannabis in de toekomst ooit niet meer onderdrukt door de regeringen, zodat er veel mensen mee genezen kunnen worden, van allerlei aandoeningen, ziekten en klachten.

Hopelijk gaan mensen zich informeren met de wetenschappelijke informatie ipv de propaganda.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun jij mij antwoord geven op de vraag; Waarom gaan mensen anders denken als ze stoned zijn? Het doet toch echt iets met de hersens hoor ;)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Interessante discussie dit :-)
@Rena, wat bedoel je met anders denken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met anders denken bedoel ik wat degene die de vraag stelt bedoeld met: " heb ik eindelijk weer eens goede gesprekken met mijn vrienden." Waarom kan dat niet als je nuchter bent?? Verder heb ik het zelf ook ervaren. Je krijgt de mooiste, gekste, wazigste en raarste ideeën als je stoned bent. Je gaat gewoon heel anders denken. Ook (vooral in het begin) krijg je een zo genaamde "lachkick." Vraag me niet waarom, want waarom Mensen die stoned zijn dan lachen weten ze zelf vaak niet. Het kan niet anders dan dat je hersens gemanipuleerd worden door het roken van wiet. Vooral als je dit weekelijks of dagelijks doet. Vaak is ook de rede van "wiet rokers", dat ze er relaxt van worden, hun zorgen dus even aan de kant kunnen zetten en aan andere dingen denken wat niet gaat als ze nuchter zijn. Echt een verklaring hiervoor durf ik niet te geven, maar nogmaals, wiet beïnvloed de hersens wel degelijk ;)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vroeg het, omdat ik het "anders denken" zelf nooit heb ervaren. Wel het relaxte gevoel. Daarom blijf ik zelf zo ver mogelijk bij Wiet vandaan. Ik ben een piekeraar, en als ik stoned ben, heb ik daar helemaal geen last van. En dan kan ik ook eindelijk gewoon naar bed om te slapen, meteen slapen, zonder eerst nog een uur te piekeren. Dat gevoel beviel me zo erg, dat ik bang ben om verslaafd te raken. Ik mag het gewoon kopen van mijn vriend. Maar ik wil/doe het niet, want ik weet gewoon dat het dan helemaal de spuigaten uit gaat lopen. 1 joint is nu genoeg, om me een dag knetter te krijgen.
Maar dat gaat niet genoeg zijn, als ik er eenmaal mee begin, 1 word 2, 2 word 3, 3 word...veel te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt (niet meer piekeren) is toch een vorm van anders denken ;) Wel grappig... :)
Ik wilde je al vragen of je het zelf ooit geprobeerd had, maar dacht dat ik dat beter iets voor jezelf kon laten. Wat bedoel je eigenlijk met: "1 joint is nu genoeg om me een dag knetter gek te krijgen"? Gek van dol in de bol, of gek van meer willen hebben, of nog iets anders?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Haha nou is een uitdrukking van vrienden van mij, die zelf een wietplantage in hun kleerkast hebben... Knetter als in knetter stoned. Sipogen, vrolijk en lui/relaxed :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, op die fiets ;) Ik snap het. Maar er zijn mensen die er knetter"gek" van worden, voornamelijk als ze het niet hebben :p Een gezegde (over drank, maar kan ook met wiet) van mijn vrienden is: "Ze zeggen wel eens dat ik een drankprobleem heb, maar ik heb pas een drankprobleem als de drank op is", hihi :p
Cannabis kan worden beschouwd als een natuurlijk medicijn en zoals voor alle medicatie geldt kan je daar gebruik en misbruik van maken. Wat ik in de gegeven antwoorden nog mis, is het recente wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat regelmatig gebruik van cannabis (vooral door jongere mensen) een negatief effect kan hebben op het IQ. (zie link)

Ik heb zelf ook veel geblowd en ik ben er (al zeg ik het zelf) niet veel slechter van geworden en heb er zeker leuke ervaringen mee opgedaan. Dat zou ik anderen niet willen ontzeggen, maar ik zou wel willen adviseren er verstandig mee om te gaan. Blow met mate in ieder geval. Hou het speciaal en ga het zeker niet elke dag doen. Extra oppassen moeten mensen die in aanleg gevoelig zijn voor psychoses of depressie.