Hoe herken je heroïne gebruik en wat zijn de gevolgen daarvan en hoelang duurt het voordat het lichamelijk en geestelijk uit je lichaam is verdwenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.9K

Het beste antwoord

Wat je kunt merken zijn o.a. veranderingen in stemming en gedrag. Vaak euforie, en wanneer de eerste 'high' wegebt, zie je apathie, een sombere stemming, sneller of juist trager bewegen, sufheid, spreken met dubbele tong, jeuk, misselijkheid, duizeligheid, concentratieproblemen, problemen met geheugen, en soms hallucinaties. Verder zie je soms vernauwde pupillen, maar bij een overdosis kunnen de pupillen juist verwijd zijn.

Eén van de grootste gevaren van een overdosis is een ademhalingsdepressie: opiaten werken dempend op het centrale zenuwstelsel, en de prikkel om adem te halen wordt óók gedempt. Bij een overdosis kan iemand ook in een coma raken. Verder wordt heroïne vaak gespoten, dus je kunt een gebruiker ook herkennen aan de priksporen. De meeste verslaafden zijn er echter erg goed in om te (leren) spuiten op weinig zichtbare plekken, zoals in hun voet of been.

Iemand die heroïne gebruikt, zal doorgaans geen stabiele dosering gebruiken. Het kan dus nuttig zijn om ook alert te zijn op ontwenningsverschijnselen. Een verslaafde zal alleerst zélf bepaalde symptomen merken voordat de omgeving dit bemerkt, en wanneer hij/zij in een omgeving is waar hij niet kan gebruiken, proberen om weg te komen, vaak met allerlei smoesjes. Hij weet dat er straks ontwenningsverschijnselen zullen ontstaan die iedereen kan zien, en wil dat vóór zijn. Verschijnselen die je kunt opmerken zijn o.a. neerslachtigheid, misselijkheid (soms braken), onrust (zich uitend in bijvoorbeeld ijsberen, of niet stil kunnen zitten), lopende neus of tranende ogen, overmatig geeuwen, pupilverwijding, kippenvel, en zweten. Minder opvallende symptomen, maar klachten waar iemand met onttrekking ook last van kan krijgen zijn spierpijn, diarree, koorts en slapeloosheid.

De eerste verschijnselen van onttrekking zie je in elk geval binnen een paar dagen na stoppen met gebruik, soms ook eerder. Dat hangt o.a. af van hoe vaak iemand gebruikte, de dosering die iemand gebruikte, en hoeveel tolerantie iemand heeft opgebouwd. Heroïne staat bekend als één van de moeilijkste drugs om van af te kicken, en het is dan ook zéker aan te raden dat iemand hier deskundige begeleiding voor zoekt. De geestelijke afhankelijkheid is echter vaak nog erger dan de lichamelijke: ook als iemand afgekickt is, zal heroïne blijven trekken. Ook hier geldt dan ook weer dat deskundige begeleiding absoluut geen luxe is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1. heroïne gebruik herken je aan de kleine pupillen en meestal [spelde knopjes ]het krabben aan de neus en trage langzame
praat haast gekreund praten in flarden het karakter veranderd ook naar een zeker gedrag van;er kan mij niks gebeuren en ik voel me had stikke goed een zeker gevoel ²[heronis heros ,held ]
het lichamelijk afkicken duurd van 3 tot 5 dagen [cool turkey]
dan is het wel uit het systeem en het geestelijke haagt af van zijn kennissen kring e.d. meestal als het de eerste keer is en weinig en kort gebruikt dan ben je er over een 2 weken wel over heen 3.de gevolgen van gebruik houw je niks aan over als hersenletsel bedoeld en lichamelijk is ook niks aan de hand behalve als hij/zij schot dan heb je wat naalden prikken in je aders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, alleen heet het lichamelijk afkicken wanneer je er direct mee stopt 'cold turkey' ipv 'cool turkey'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oky ja je heb gelijk ,. maar soms verbasterd het woord nogal
en ik kom uit friesland dan wordt het ook weleens anders gezegd vanwege stadsfries e.d. dus ik dacht ff in mijn eigen taaltje in ieder geval bedankt voor de constatering . prettige dagen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine oogjes klopt, langzaam praten hoeft niet hoor, behalve als gebruiker te veel gebruikt heeft en gaat hangen, te stoned is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stadsfries cool turkey? t zal niet waar weze! Ik ken dat my niet heuge tenmeenste.
Het ligt er helemaal aan hoe er heroïne gebruikt wordt.
Als mensen heroïne op straat kopen, dan hebben ze naast de effecten die andere antwoordgevers al genoemd hebben, ook last van de stoffen waarmee het spul versneden wordt (vaak diverse suikers, maar soms ook andere giftige stoffen). Bij 'chinezen' (het inhaleren van de dampen die van verwarmde heroïne afkomen) is dat risico iets minder, maar dan pleeg je wel elke keer een aanslag op de bekleding van je neus.
Maar: in Engeland is een langdurige proef bezig met mensen die intraveneus heroïne gebruiken, na afkicken steeds terugvielen en daardoor fysieke, psychische, sociale en juridische problemen hadden. Die mensen kregen van staatswege heroïne verstrekt (zoals wij hier methadon geven aan bepaalde gebruikers).
Effect: geen vergiftigingen meer doordat dosering en 'vulmiddelen' bekend waren, geen criminaliteit meer om aan het geld voor de dope te komen, geen gedonder met de kinderbescherming omdat ze kinderen alleen thuis achter lieten, en een deel van die testgroep vond een baan en leeft zoals de gemiddelde Engelsman m/v.
Dus op zich _kun_ je onder bepaalde voorwaarden dit spul gebruiken zonder al te dramatische problemen (en néé, dit is geen pleidooi om dat dan maar te doen!).

De lichamelijke afkick is zoals bij alle verslavingen veel sneller dan de geestelijke: het verlangen naar de 'flash', de kick, blijft lang. Vergelijk het met rokers: rokers die stoppen, blijven vaak nog lang vooral ex-rokers. (De fysieke gevolgen daarvan blijven ook veel langer effectief.)
Eventuele fysieke schade die ontstaan is dóór de verslaving, is niet zomaar te herstellen. Als je aderen, je neus of je lever aan gort zijn, dan herstelt zich dat niet zo vlot.
Bij afkicken zal iemand zich dus ook moeten afvragen waarom z/hij verslaafd is geraakt, en moeten werken aan die reden(en).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chinezen is het roken op zilverfolie, gaat door de mond naar de longen, niet door de neus.
Behalve de hierboven genoemde symptomen zoals de vernauwde pupil, de spraak, en de eventuele sporen van het spuiten.

Je zal de heroïnegebruiker ook herkennen aan zijn/haar sociale patroon.
Er zullen veel verschillende nieuwe vrienden in korte tijd komen en gaan, dit natuurlijk voor eigenbelang, om geld te lenen, dealers, gebruikers vrienden.

Met de verslaafde gaat het altijd goed, als je het hem/haar vraagt. Hij/zij zal nooit toegeven dat er gebruikt wordt, of een verslaving is. Tot het echt niet meer te ontkennen valt.

Daarnaast nog het liegen, al zit de naald nog in de arm, dan nog zal hij/zij ontkennen. Afspraken worden niet nagekomen met en ouders, familie.

Soms is de verslaafde ineens een week niet bereikbaar omdat hij/zij dan haar mobiele telefoon heeft verkocht voor drugs. Maar als je er naar vraagt is die telefoon natuurlijk verloren geraakt tijdens het fietsen of iets dergelijks.

Het eetpatroon zal opvallen, vooral vla zuivel, yoghurt producten zijn er populair.

Lichamelijk, de verslaafde zal op een gegeven moment een verkrampte houding en loop aannemen. Rugklachten, ontwikkelen door de verkrampte spieren. Diverse infecties, en het gebit zal er op achteruit gaan. Maar na een shot heroine of methadon zal de pijn niet te voelen zijn.

Er wordt gemanipuleerd, emotioneel gechanteerd, gestolen en vooral overal over gelogen.

Geestelijk is het heel moeilijk om er vanaf te komen en vooral er vanaf te blijven, de trek zal altijd blijven het gevaar zal er altijd zijn. Het is vooral leren, met terugvallen en weer opstaan, en doorgaan. Een compleet nieuwe levensstijl beginnen, sterk zijn en hulp vragen als het moeilijk is. Het is mensen gelukt er vanaf te komen!

Lichamelijk ben je binnen een week clean.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit alles gebeurt natuurlijk nog niet in het begin, van het drugsgebruik, maar ontwikkelt zich naarmate de verslaving serieuzer wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een antwoord van een verslaafde: De 1e keren ben je erg misselijk, overgeven en je raakt erg stoned. Al snel wordt je ziek, na 3 of 4 x gebruiken krijg je al afkick verschijnselen. Dan moet je snel stoppen, want al snel ben je geestelijk verslaafd. Als je langer gebruikt, en je krijgt te weinig of te laat je "bruin", dan ga je gapen, je gaat zweten, dan wordt je ziek. Afkicken is alsof je heel erg griep hebt, alles doet pijn, zweten uit alle porien waar je nooit dacht te kunnen zweten, overgeven, niet kunnen eten, snel afvallen, zo'n kg per dag, erge spierpijn, je ogen zien heel wazig, dat duurt ook na de afkick nog weken. Maar zo ver ben ik nooit gekomen, ik viel al snel terug. Ik was in het buitenland en wou het nooit meer hebben, maar 1 stap terug in nld en ik ging meteen naar de dealer. Heel raar. Dat spul is de duivel, het is zo sterk. Het is niet om recreatief te gebruiken, te gevaarlijk. Ik chinees het, dan loopt het op folie heen en weer, je gooit puntjes bruin op folie, aansteker eronder en op zuigen via een rietje.
De prijs hangt van de hoeveelheid af die je koopt, ik betaal 23 per gram (als je meer dan 10 gram koopt), meestal is het per streep of halve/kwart gram. Dan betaal je veel meer.
De meeste gebruikers gaan stelen en mensen bedriegen of de prostitutie in. Ik heb NOOIT gestolen of bedrogen! Als ik ooit zover zak dan pleeg ik zelfmoord! Ik gebruik nu 20 jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Liegen doe ik wel, over het gebruik, ik zal aan anderen nooit vertellen dat ik gebruik. Ik lijdt een redelijk normaal bestaan, je ziet het aan mij ook niet. Ik ben een uitzondering, dat weet ik. Toch ben ik een junk, ook al ga ik niet met andere gebruikers om, ik zie nooit iemand, ik heb een hekel aan die lui, echt waar. Ik wil er niet mee om gaan. Ik ben gaan gebruiken door een ex vriend, die ging wel stelen en bedriegen, toen heb ik hem aangegeven.

Toegevoegd na 15 minuten:
Door het gebruik zijn mijn longen wel aangetast, ik heb nu copd,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is dat copd? Mijn ex hoest bijna zijn longen uit zijn lijf!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.longfonds.nl/copd/alles-over-copd/symptomen-copd#