Hoe herken je coke-gebruik?

Hoe herken je een persoon die coke gebruikt? Wat zijn de uiterlijke en gedragskenmerken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22K

Het beste antwoord

Tijdens het gebruik van cocaïne

Opgewekt, energiek en zelfverzekerd. Het belangrijkste effect van cocaïne is dat het de gebruiker een gevoel geeft dat hij de hele wereld aankan.
Praatgraag of juist heel stil. Gebruikers van cocaïne kunnen ineens erg veel gaan praten. Vaak hebben ze plotseling bijzondere ideeën of kunnen ze praten over het verbeteren van de wereld en het verbannen van oorlog, pijn en honger. Een gebruiker van cocaïne luistert vrijwel niet naar wat de gesprekspartner in te brengen heeft. Sommige gebruikers worden juist heel erg stil als ze onder invloed van cocaïne zijn.
Gespannen spieren. Cocaïne zorgt voor sterk aangespannen spieren. Gebruikers staan vaak strak en kunnen tandenknarsen. De spanning is vooral rond de kaakspieren waar te nemen. Ook zijn de pupillen van een gebruiker wat verwijd.
Veelvuldig toiletgebruik. Het effect van cocaïne duurt hooguit een halfuur en is dus vrij snel uitgewerkt. Meestal wordt cocaïne op het toilet gebruikt. Ook heeft cocaïne een stimulerende werking op de blaas en de darmen. Dit leidt ertoe dat gebruikers van cocaïne veel gebruik maken van het toilet.

Na het gebruik van cocaïne.

Sterk vermoeid en lusteloos. Het gebruik van cocaïne leidt tot een verhoogd verbruik van energie terwijl er vaak ook wat minder wordt gegeten. Als de cocaïne is uitgewerkt, volgt een periode van zware vermoeidheid. Dit effect kan als gevolg hebben dat er snel weer cocaïne wordt gebruikt waarna een vicieuze cirkel ontstaat.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet echt te zien of iemand coke gebruikt. Cocaïnegebruik brengt wel bepaalde symptomen met zich mee, die worden hieronder beschreven. Maar die kunnen ook het gevolg zijn van iets anders. Als er meer symptomen tegelijk optreden, wordt het wel waarschijnlijker dat iemand gebruikt. Eigenlijk kan alleen een open gesprek duidelijk maken of iemand wel of niet gebruikt.

Cocaïne stimuleert het centrale zenuwstelsel, versnelt de hartslag en ademhaling en verhoogt de bloeddruk. Wat de gebruiker voelt, is afhankelijk van de dosis en de manier waarop hij gebruikt. Ook de lichamelijke conditie, het lichaamsgewicht en het verwachtingspatroon spelen een rol. Maar in grote lijnen zijn de effecten als volgt. Het uithoudingsvermogen wordt groter, hongergevoel en vermoeidheid verdwijnen. Pijn wordt minder snel voelbaar. De gebruiker wordt opgewekt en vrolijk, voelt meer energie en denkt de hele wereld aan te kunnen. Deze effecten doen zich voor, als de gebruiker af en toe cocaïne neemt. En niet te veel tegelijk. De effecten zijn binnen een half uur verdwenen.

Als de gebruiker het gevoel terug wil krijgen, moet hij opnieuw nemen. Zwaardere gebruikers worden vaak rusteloos en raken snel geïrriteerd. Zelfvertrouwen kan doorslaan tot overmoed. En de zware gebruiker gaat in een schijnwereld leven. De contacten met anderen zijn oppervlakkig, alle drukte gaat om niets en ook intieme gevoelens blijken achteraf schijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand het verkeerd doet, zie je het aan de resten poeder aan de neus.