Goeie vraag...

Het glazen reservoir dient te worden gevuld met water, en wel zover dat de metalen schacht circa 2 centimeter onder water komt. In het tabakskommetje stopt men rookwaar daarna wordt deze afgedekt met aluminiumfolie waar gaatjes in worden geprikt, vervolgens legt men daar een brandend kooltje op. Door nu op het mondstuk te zuigen ontstaat er onderdruk boven de vloeistof. Hierdoor wordt er door de vloeistof heen lucht aangezogen door de pijpekop. Voorwaarde is wel dat de bokaal perfect luchtdicht is om te voorkomen dat de rook verdunt, of er geen onderdruk komt.

Het brandende kooltje is of een stukje houtskool, of een tablet gemaakt van houtskoolgries dat zeer snel tot gloeien kan worden gebracht. Een tablet heeft meestal een doorsnee van 33 mm