hoe lang kun je nog kiespijn hebben na het vullen van gaatjes

met koud en warm eten heeft ze nog steeds last van kiespijn . hoelang kan dit duren of moet ik terug naar de tandarts met mijn dochter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
137.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer 3 weken. ze blijft last houden met bijvoorbeeld het warme eten. of een ijsje eten.

Het beste antwoord

De napijn na het leggen van een witte vulling is overigens vaak heviger dan na een amalgaamvulling. Dit komt doordat het witte vulmateriaal bij het hard worden, krimpt. Het materiaal trekt als het ware de wanden van het gaatje in de tand naar elkaar toe. Dit leidt tot het ontstaan van spanning in de kies, wat een extra irritatie van de tandzenuw geeft.

De verdoving zal na 2 tot 5 uren uitgewerkt raken. Het is verstandig om ongeveer een uur na de behandeling, voordat de verdoving is uitgewerkt, alvast de voorgeschreven pijnstiller in te nemen of indien er niets werd voorgeschreven, naar behoefte, 1-2 tabletten paracetamol van 500mg. De pijnstillers werken namelijk beter als ze al ingewerkt zijn voordat de pijn opkomt. Neemt de pijn na deze periode niet af of wordt hij heviger van aard, neem dan contact op met uw tandarts. De ernst van de klachten is voornamelijk afhankelijk van de grootte van het gat dat er was, van de hoeveelheid gezond tandbeen die is weggeboord en van het feit of er al pijn was voor het boren. De gevoeligheid bij diepe vullingen kan worden verminderd door op de bodem van het schoongeboorde gat een extra isolerende laag onder de vulling aan te brengen, een zogenaamde onderlaag of cementbodem. De periode van verhoogde gevoeligheid na het boren en vullen kan wel 4 tot 6 weken bedragen.

Na het plaatsen van deze vulling adviseren wij u gedurende 1-2 uur niets te eten of te drinken, omdat de vulling moet uitharden. Door regelmatig uw tanden te poetsen en te zorgdragen voor een goede mondhygiene, kunt u in de meeste gevallen voorkomen dat er een caviteit ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord hoewel de onderlaag/cementbodem onder de vulling behoorlijk gedateerd is. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het antwoord ook niet overeenkomen met mijn ervaring. Tijdens mijn studie zijn alle amalgaanvullingen in drie weken vervangen door witte vullingen ter onderzoek met verschillende species (stuk of 10). Ik heb nooit zo lang last gehad van de verdovingen en mocht eigenlijk meteen wel weer eten en drinken. Tegenwoordig laat ik kleine reparaties aan de witte vullingen helemaal niet meer verdoven, dan heb ik hoogstens last van de klemmetjes die zijn gebruikt tijdens het vullen. Napijn heb ik helemaal nooit gemerkt en warm en koud water drinken gaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ik was ook meer verbaast over het antwoord. Ik wil zeker niet beweren dat het onjuist is aangezien het een tandarts websiet betreft. Over het algemeen heb ik meer last van het plaatsen en uitwerken van de verdoving dan van het vullen zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, nu gaat er bij mij een lichtje branden, waarom alle witte vullingen zo snel van die 'randjes' krijgen.
Ik laat bij vullen overigens nooit verdoven, die spuiten vind ik erger dan het boren.

Andere antwoorden (6)

meestal een dagje..
als het langer is zou ik toch terug gaan, het kan zijn de vulling op een zenuw drukt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze heeft geen last van haar tandvlees..
haar kies ...als je er nog geen warm of koud op kan hebben is er iets met de vulling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
warm/koud is n tandvleesding, niet d vulling. Kan iid paar dagen duren, ligt ook aan gevoeligheid vd mond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
warm en koud is helemaal geen 'tandvleesding', wel een net gelegde vulling klacht. Kan idd best wel lang duren. Een dag of drie zeker, soms wel een paar weken als de vulling op een plek zit dicht in de buurt van de zenuw die door de kies loopt. Mochten de klachten na een week erger worden (kou/warm erop blijft minuten lang doorzeuren) dan terug naar de tandarts. Heb je met gewoon bijten erop het idee dat de vulling te hoog is, morgen even je tandarts bellen om hoogte te checken.
Dat kan soms wel een paar weken duren voordat die gevoeligheid weg is.

Als het al langer geleden is, zou ik even terug gaan met haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan paar dagen duren maar jekunt altijd even de tandarts bellen en t vragen hij kent je dochter en de behandeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom nou weer minnetjes???
Bij mijn laatste vulling dacht ik ook, dit zit volgens mij niet helemaal goed, had er wel een paar weken een heel naar gevoel bij,
maar inneens was het over en nu merk ik er helemaal niks meer van,
heeft er misschien ook mee te maken hoe diep de vulling zit.
als ze 2 weken na de behandeling nog last ervan heeft kan je beter wel even bellen.
13 jaar geleden
ik heb zoals in één van de antwoorden is beschreven ooit 6 weken last gehad van pijn aan een gevulde kies
het was wel een extreem groot gat en de tandarts vertelde ook dat de zenuw daardoor helemaal "van slag"was. Ik heb toen uiteindelijk als ik er even van af wilde zijn (als je iets leuks doet wil je geen kiespijn hebben) of en toe 1/4 (kwart) paracetamol genomen en daarmee was het weg
13 jaar geleden
Het kan zelfs 3 maanden duren. Gewoon aan de tandarts vragen.