Bultje op gehemelte?

Ik heb er al langere tijd last van. Soms als ik aan het eten ben voel ik opeens een hard bobbeltje op mijn gehemelte. Een beetje gevoelig als je met je tong erop drukt maar niets ergs. Het verdwijnt meestal na een nachtje slapen wel en je ziet er dan ook niks meer van. Maar dit heb ik echt vaak, minstens 1 keer per week. Dus ik ben een beetje gaan kijken of ik misschien allergisch ben voor een bepaald soort eten. Kwam ik erachter dat als ik een paar frikandellen heb gegeten ik een bultje krijg, nou weet ik het niet zeker of het door de frikandellen komen. Maar dat is neit de enige oorzaak, ik heb ook vaak zat een bultje gekregen als ik anders dingen eet. Kan het soms varkensvlees zijn? Of ligt de oorzaak van de bultjes ergens anders? De bultjes groeien in het midden of net er naast te hoogte van mijn achterste kies. Het verdwijnt of word kleiner binnen 1 dag, en na 1,5 dag is het helemaal verdwenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
20.7K

Antwoorden (3)

Het kan een wortelpuntontsteking zijn die chronisch is of een infectie.
Toch maar eerst even naar de huisarts en dan misschien door naar de tandarts.
Beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je last hebt van een ontstoken speekselkliertje dat een beetje verstopt zit. Als je gaat eten (of soms alleen maar aan lekker eten denkt) dan loopt het water je letterlijk in de mond. Dan ga je namelijk speeksel aanmaken. Als een speekselkliertje verstopt zit dan vormt zich daar dan op dat moment een bultje. Er zitten inderdaad ook speekselklieren op de plek die jij aangeeft. Als je er echt zo vaak last van hebt als je aangeeft is het misschien handig even een afspraak te maken met de tandarts om het te laten bekijken. Een kaakchirurg kan het kliertje weer openmaken (zeer eenvoudig ingreepje, niet druk om maken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks om je zorgen om te maken het kan een wortelpuntontsteking zijn of misschien zit er een kies door te komen of heb je dat je soms je gehemelte beschadigd met eten
kijk t nog even aan en anders ga een keer langs de mond hygieniste