Ben heel gespannen altijd voor de tandarts wat moet ik doen?

Ik ben 18 jaar ben altijd heel gespannen de dag voor de tandarts afspraak en tijdens ik zeg het vaak ook af met smoesjes of verplaats het omdat ik gewoon heel gespannen ben en al aan denk wat ze vinden wat kan en moet ik hier aan doen
Ben ook super bang voor behandelingen en naalden ook voor controle ga ik prima in de stoel zitten niks aan de hand

2 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Rieneke1
2 jaar geleden
Ik heb mijn tandarts verteld dat ik erg nerveus word van een bezoek, en hij houdt er nu rekening mee. Hij vertelt bij iedere stap van tevoren wat hij gaat doen, en hoe lang het gaat duren. Hij weet dat ik voor de kleinste dingen een verdoving wil. Dit maakt dat ik toch wat geruster naar hem toe ga. Hopelijk is dat voor jou ook voldoende, succes!
Pieterke
2 jaar geleden
Bespreek het zoals Rieneke1 ook zegt met je tandarts. Er zijn overigens ook tandartsen die gespecialiseerd zijn in het behandelen van mensen met angst.
Daniel123
2 jaar geleden
Ik wil niet naar aparte tandarts wil bij me eigen blijven bij mij in de buurt
Pieterke
2 jaar geleden
@Daniel123: Was ter informatie.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De rescue remedie en dan de nachtversie, die extra ontspannend werkt.

Antwoorden (1)

Als je bang bent, dan denk je anders dan normaal. Je valt op zulke momenten vaak terug in gedachten, zoals: Ik ben nu eenmaal een bangerik! Zo’n gedachte brengt je emotioneel uit balans en dat helpt niet. De bedoeling is dat je een onredelijke gedachte die je van streek maakt omzet in een redelijk alternatief, zoals: “Ik zit hier in de tandartsstoel omdat ik mijn gebit gezond wil houden en klachten wil voorkomen.” Ook gedachten of uitspraken waarbij je jezelf positief bevestigt helpen goed. Zeg regelmatig tegen jezelf: “Ik kan deze situatie aan.” Besef dat het niet de situatie is die het je moeilijk maakt, maar de manier waarop jij over die situatie of omstandigheden denkt.

Neem muziek mee waar je mee weg kan dromen of een puzzel om je af te leiden. Luister naar je lievelingsmuziek en probeer er van te genieten.

Rustig ademen helpt in elke situatie waarin je wat meer stress ervaart. Je kunt dit thuis oefenen. Trek iets comfortabels aan en ga lekker liggen. Leg je handen op je buik en adem rustig en bewust in en uit. Voel hoe je buikwand regelmatig op en neer beweegt. Adem zo veel mogelijk door je neus in en uit. Je gebruikt drie seconden om in te ademen en zes seconden voor het uitademen. Dit vergt enige oefening, maar dit helpt als je in de behandelstoel zit om rustig te ademen en tegen de angst voor de tandarts.
2 jaar geleden
Daniel123
2 jaar geleden
Dus ik moet gewoon er heen gaan en door me angst heen?
Daniel123
2 jaar geleden
Maar hoe blijf ik dan rustig in de stoel liggen want het ligt niet lekker en ik word heel onrustig
Pieterke
2 jaar geleden
@Daniël123: Kijk even bij de reacties.