Wat kan ik doen bij te veel speekselproductie?

Ik heb sinds kort een definitief kunstgebit onder en boven (na eerst een halfjaar een tijdelijk kunstgebit te hebben gehad). Het ondergebit zuigt echter niet genoeg aan doordat ik teveel speeksel heb. Ik heb al alle soorten en sterktes kleefpasta geprobeerd maar geen alle helpen lang genoeg. Soms zelfs niet langer dan een kwartier. De tandtechnicus weet ook geen oplossing. Weet iemand wat ik kan doen bij te veel speekselproductie?
geen van alle
Ik heb altijd al veel speekselproductie gehad dus het komt niet door medicijngebruik.
Een extra voering in het tijdelijke kunstgebit hielp ook niet.

2 jaar geleden
in: Gebit
4.3K

Het beste antwoord

Er is geen eenvoudige oplossing voor speekselvloed. Maar enkele van deze handelingen kunnen je misschien helpen met het probleem:

Poets je tanden. Tijdens de zwangerschap is een regelmatige mondverzorgingsroutine toch al belangrijk om tandvleesaandoeningen te voorkomen. Een aantal keer per dag je tanden poetsen en een mondspoeling gebruiken kan helpen om overtollig speeksel tegen te gaan doordat het dan eenvoudiger is om te slikken.

Drink water. Regelmatig kleine slokjes water drinken helpt om overtollig speeksel door te slikken zonder dat je misselijkheid erger wordt.

Eet correct. Ga voor kleinere maar frequentere maaltijden en tracht voeding met veel zetmeel, zoals wit brood, te vermijden.

Gebruik kauwgom. Door het gebruik van suikervrije kauwgom of het zuigen op harde, suikervrije snoepjes kan het eenvoudiger zijn overtollig speeksel door te slikken.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Dank je wel voor de tips.
Suikervrije kauwgom gebruik ik al regelmatig en mondspoeling ook. Wit boord eet ik nooit maar de andere tips ga ik zeker proberen. (en zwanger word ik op mijn leeftijd niet meer(.

Andere antwoorden (1)

Er zijn methodes om je speekselproductie tijdelijk wat te verminderen, maar structureel zal er hierdoor weinig veranderen.
Anticholinergica verminderen de productie van speeksel (scopolamine, atropine, propantheline, hyoscine, amitriptyline, glycopyrrolaat). Maar dat zijn geen onschuldige middelen en ongewenste bijeffecten kunnen zijn: accommodatiestoornissen, niet kunnen urineren, een droge mond en/of ogen, obstipatie, onrust en verwardheid.

Je hebt alle soorten en sterktes kleefpasta al geprobeerd, en uit reviews blijkt “helaas” dat er niet één kleefpasta als beste uit de bus komt. Ze scoren bijna allemaal heel goed.

Het kan zijn dat een andere tandtechnicus wel een oplossing weet, door bijvoorbeeld iets aan het kunstgebit te veranderen. Dat betekent niet dat je eigen tandtechnicus slecht is, maar soms heeft iemand op een bepaald punt net iets meer ervaring.
SimonV
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.