Kan tanderosie ontstaan bij zwembadwater met een pH 7.2 - 7.8?

https://www.exceptionalsmiles.dental/blog/protect-teeth-from-chlorine/

De bovenstaande waarden worden genoemd als optimaal, maar als daar inderdaad aan wordt voldaan, is er dan nog steeds het risico van tanderosie?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (1)

Nee. Desinfectie van zwembaden kan op twee manieren worden bewerkstelligd: door toevoeging van chloorgas of door toevoeging van natriumhypochloriet. In Nederlandse zwembaden wordt uitsluitend het natriumhypochloriet-systeem gebruikt. Daarbij gelden in Nederland regels voor frequente en verplichte controle van pH van het zwemwater die een situatie met erosief zwembadwater praktisch uitsluiten. Meetresultaten van een laboratorium bevestigen dit beeld met een risicodragend overtredingpercentage van 0,14%. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het risico van tanderosie door frequent zwemmen in Nederland verwaarloosbaar is.
SimonV