Wat is de juiste positie van je tong in rust?

Ze zeggen dat je tong in rust tegen je gehemelte moet zitten maar als ik dat doe voelt dat raar aan. Dus hoe moet het nou echt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
6.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Wie is 'ze'?

Het beste antwoord

Het voelt ook raar en onnatuurlijk aan. Ik doe het zelf nooit.
Bij veel mensen ligt de tong in het midden of beneden in de mond. Je tong is echter in een goede positie als die tegen het gehemelte aanligt, met de tip juist boven de bovenste tanden.
Als het stuk van je tong dat in je mond zit tegen je gehemelte zit dan is het achterste stuk van de tong ontspannen, waardoor ook de keel meer ontspannen is. Dat komt onder andere je stem ten goede. En in die positie ondersteunt je tong ook mee je hoofd.
Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=eh9OqEd5z1k
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar ik had gehoord dat als je tong positie fout is dat er dan een kans is dat u tanden en kaak scheef gingen staan na een tijdje.
SimonV
3 jaar geleden
Dat geldt niet voor je tong in rust, maar als je met kracht je tong tegen je tanden duwt bij het slikken.
Bij een verkeerde manier van slikken wordt de tong niet tegen het gehemelte gehouden, maar krachtig tegen de tanden geduwd, in plaats van tegen het gehemelte. Het kan ook zijn dat de tong niet (alleen) tijdens het slikken, maar uit gewoonte tussen de tanden en/of kiezen wordt geperst. Daarom heeft een verkeerde slik en/of een verkeerde tongpositie gedurende de dag veel gevolgen voor (de ontwikkeling van) het gebit en de kaken, de tandstand en de mondspieren.
https://www.mondzorgrolde.nl/informatie-blog/afwijkende-tongpositie/