Kan je ook eerst een kaak operatie hebben dan een beugel?

goedeavond, ik heb een paar vragen over een kaakoperatie.
Ik ben nu 19 jaar en ben laatst naar de beugel tandarts geweest. Om 2 redenen reden 1. al een tijdje veel last van mijn kaak, reden 2. mijn onderste tanden gaan steeds schever staan door de vorm mijn kaken.

De beugeltandarts heeft mij verteld dat het voor mij goed zou zijn een kaakoperatie te nemen. Mede omdat ik er last heb van mijn kaak. Maar zou ik dan eerst een beugel nodig hebben en dan naar ongeveer één jaar een kaakoperatie. Of zou je ook eerst een operatie kunnen ondergaan en daarna een beugel?

Omdat ik veel last heb van mijn kaak zou ik zelf de voorkeur geven aan eerst een operatie.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
3.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Die vraag kun je denk ik beter aan je beugeltandarts stellen. Bel hem/haar op!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik dacht misschien heeft iemand er hier verstand van of zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb ooit mijn kaak gebroken gehad :-( hierbij was een operatie een spoedgeval.
Nadat de spalken eruit waren was het tijd om de beugel te krijgen ( mede doordat er een tand in de weg stond door de breuk in de kin en kaak). Dus het lijkt mij beter om eerst de operatie te doen zodat de kaak in de juiste positie gaat staan, vervolgens kan de orthodontist je gebit corrigeren met een beugel. Maar hoe je het ook went of keert, overleg dit altijd met je huisarts. Veel succes, en dat alles goed zal gaan!

Antwoorden (1)

Laat je leiden door het advies van de orthodontist en / of kaakchirurg. Deze specialisten beoordelen je kaak en bekijken wat het beste is. Eerst een kaakoperatie (en daarmee een rechtstreekse kaakcorrectie) en daarna een beugel voor verdere correctie heb je meestal beter in de hand. Een operatie doet het grote werk en de beugel doet naderhand de kleinere correcties.