Kan je kaak slinken als je een aantal kiezen mist?

Door flinke pech mis ik momenteel 3 kiezen . In korte tijd zijn die getrokken vanwege barsten. Nu een half jaar later merk ik dat mijn mond kleiner is geworden. Ik bijt veel vaker op mijn wang. En ik heb het gevoel dat mijn mond te klein is voor mijn gebit. Kan het zijn dat mijn kaak al aan het slinken is? Omdat ik een maar moet wachten op de implantaten heb ik nu dus nog 3 gaten in mijn gebit. 2 aan de ene en 1 aan de andere kant. Hoe kan ik het slinken voorkomen? Kan het ook zo zijn dat mijn gebit kan gaan schuiven?

3 jaar geleden
in: Gebit
2.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Je kaak gaat inderdaad slinken maar omdat de implantaten redelijk snel geplaatst worden zal het uiteindelijke gevolg wel meevallen.

Antwoorden (1)

Ja. Zelfs na de verwijdering van één tand of kies, zal de kaak op deze plaats gaan slinken. Dit proces (resorptie) zal de eerste maanden na het trekken snel kunnen verlopen, waarna de snelheid over het algemeen na ongeveer een jaar naar een lager niveau zal afnemen.
Dit valt helaas niet te voorkomen.
Na een verwijdering gaan tanden en kiezen altijd een beetje schuiven.
Toegevoegd op 29 mei 2020 12:08: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Zonnebloem1977
3 jaar geleden
Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik vind het best lastig hoe hiermee om te gaan. Mijn gebit zit me vaak letterlijk in de weg, mijn mond biedt te weinig ruimte. Hebben jullie hiervoor tips?