Kunnen tanden worden geslepen?

Hallo,
Ik heb dus bij mijn voortanden en onder ook van die ribbels, mijn tandarts zegt dat dit zo hoort en dit in de loop van de jaren slijt. Is hier geen behandeling voor?
Dat je het laat slijpen, om het recht te maken?
Aangezien ik het totaal niet mooi vind staan.
Heeft iemand hier verstand van, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
21.3K

Antwoorden (2)

Theoretisch zou dat kunnen. Als de voortanden van de onder- of bovenkaak niet goed op elkaar passen of langs elkaar schuiven kan worden besloten om dit te verbeteren door met een boor te ‘slijpen’. Soms kan er ook geslepen worden om de esthetiek te verbeteren.
Maar bij normale tanden, zoals bij jou het geval is, is daar geen reden voor.
Vergeet niet dat je tanden door tandglazuur beschermd worden tegen bederf en slijtage. Door te gaan slijpen haal je een laagje tandglazuur weg.
SimonV
3 jaar geleden
Dat kan uiteraard en het is uiterst simpel.
Maar bij de Nederlandse tandartsen staat de esthetiek van tanden op een laag pitje.
Hoe dat komt weet ik niet. Misschien door de calvinistische cultuur in ons land.
Buitenlandse tandartsen zijn trots als ze de esthetiek van tanden van hun cliënt hebben verbeterd. De Nederlandse tandartsen laten je gewoon met scheve of verkleurde tanden naar buiten lopen.
Voor esthetisch mooie tanden moet je in het buitenland zijn.
Toen ik in Brazilië met mijn vriendin bij haar tandarts was, en die zag mijn tanden, was het eerste wat hij zei, "dit kan ik veel mooier maken".
Dat heb ik gedaan en dat was een heel goede beslissing.
Brazilië is wat ver maar in Italië of Spanje zal dit bijslijpen geen probleem zijn.
In de Latijnse cultuur neemt uiterlijke schoonheid nu eenmaal een belangrijke plaats in.