Is 1 kauwgom per dag ongezond? En kan dit een slechte oorzaak voor je tanden verzorgen?

Ik heb soms geen tijd om mijn tanden te poetsen in de ochtend, daarom neem ik vaak een verfrissende kauwgom. Ik weet eerlijk gezegd niet of er veel suikers in zitten en dit een slechte oorzaak voor mijn tanden zou kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel Pieterke, ik zal er aan denken om mijn tanden toch te poetsen!
Amadea
4 jaar geleden
Kleine moeite om even voordat je het koopt op de verpakking van de kauwgom te kijken of het suikervrij of gezoet is. Als het gaat om je gebit kies je uiteraard voor een suikervrije soort.
Pieterke
4 jaar geleden
Graag gedaan MATurk47.

Antwoorden (1)

Als je 1 stuks kauwgum bedoelt: Dat kan geen kwaad. Dit is niet de oorzaak van je slechte tanden. De oorzaak van je slechte tanden is vermoedelijk (mede) het feit dat je niet vaak genoeg poetst en flost. Geen tijd om je tanden te poetsen 's morgens is echt onzin. Dan sta je maar een paar minuten eerder op. En ga op tijd naar de tandarts.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad. Poetsen haalt niet alleen de ochtendlucht weg (wat een kauwgumpje wel alleen doet), maar zorgt voor schone frisse tanden, tandvlees.....
paulus811
4 jaar geleden
Er was ooit eens kauwgom waarmee je tanden werden gepoetst. Er zat een heel fijn polijstmiddel in om de plaque te verwijderen.
Pieterke
4 jaar geleden
@paulus811: Bestond dat nu nog maar. Ik heb mijn hele leven al een hekel aan tandenpoetsen.
SimonV
4 jaar geleden
+ Flossen heeft overigens weinig zin, blijkt uit onderzoek. Mijn tandarts adviseert tandenstokers en/of ragertjes.
nielsjuh
4 jaar geleden
+ Inderdaad. Suikervrije kauwgom kan zelfs goed zijn voor je gebit. Bijvoorbeeld als je het als vervanger voor suikerrijk snoepgoed gebruikt. Bovendien zorgt kauwen ervoor dat je extra speeksel aanmaakt. Speeksel neutraliseert een zuuraanval, spoelt je mond schoon en draagt zo bij aan tanden zonder gaatjes.
@SimonV, klopt. flossen heeft wel iets zin, is alleen het minst goed.
Houten tandenstokers is de beste/goedkoopste oplossing. ragertjes is de beste oplossing, alleen best prijzig.