Kun je zelf tandpasta maken met gezonde fluoride erin?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Je hebt in de winkels ook fluoride tandpasta te koop
Erna55
4 jaar geleden
Wat bedoel je met " gezonde floride"?

Antwoorden (1)

LET OP: gezonde fluoride bestaat niet. Er wordt continu gewaarschuwd, dat kinderen die tandpasta snoepen of mondwater met fluoride drinken een intoxicatie oplopen.
Zelf tandpasta maken kan natuurlijk wél, maar de dosering fluoride is uiterst gevoelig.
Voorbeeld: Je maakt tandpasta volgens een recept met cocosvet:
Het tandpastarecept (eerste link):
- 2 eetlepels kokosolie
- 1 eetlepel baking soda (zuiveringszout = natriumbicarbonaat)
- enkele druppels etherische olie naar keuze ( b.v. tea tree )
- 1/2 tl. (keltisch) fijn zeezout
De dosering van b.v. natriumfluoride is 1500 ppm voor volwassenen. Dat betekent, dat je exact 150 milligram natriumfluoride moet toevoegen aan elke 100 gram tandpasta die je maakt. Als je een foutje maakt loop je dus risico (tweede link).
Waarom kies je niet voor de veilige weg van zelf tandpasta maken volgens het recept en de fluoride-behandeling via mondspoelmiddelen (Fagron Natriumfluoride Mondspoeling 0.05% (500ml)) zoals in de derde link.