Poetsen ze de tanden van een persoon in coma in het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
4.7K

Antwoorden (1)

Ja, dat is zeker nodig. Tips:
Bij cliënten in vegetatieve toestand of in coma is er weinig activiteit in de mond. Dat vermindert de natuurlijke reinigingsprocessen in de mondholte en vergroot de kans op mondaandoeningen. Daarom is het belangrijk om de mond te blijven verzorgen, ook al gaat dit soms moeilijk. Let op de volgende punten.
Houding van de cliënt bij mondverzorging.
Zorg dat het hoofd zijwaarts ligt. Plaats eventueel een spatel als de mond moeilijk open blijft.
Gebitsprothesen; een cliënt in vegetatieve toestand mag geen gebitsprothese dragen.

Reiniging
Poets de tanden en kiezen met fluoride houdende tandpasta.
Reinig de ruimte tussen tanden, kiezen en tandvlees met ragers, tandenstokers of flossdraad.
Borstel het gehemelte dagelijks voorzichtig schoon.

Alternatieve reiniging
Als deze reiniging niet mogelijk is, maak de mond dan schoon met gazen of andere hulpmiddelen gedrenkt in water en/of in NaCl 0,9%. Zuig na reiniging de mond met een zuiginstallatie leeg om overtollig vocht te verwijderen. Smeer tot slot de lippen in met vaseline.

Tandenknarsen en –persen
Cliënten in vegetatieve toestand hebben een verhoogde kans op beschadiging van tanden en kiezen door tandenknarsen en -persen. De tandarts kan in zo’n geval een spalk voorschrijven.

Spasmen
Gebruik bij mondspasmen op aanwijzing van tandarts of mondhygiënist een hulpmiddel om de mond open te houden.
SimonV