Heb ik een scheve kaakbeet?

Het is me al een tijdje opgevallen dat mijn mijn tanden van laag naar hoog gaan. Je ziet dat mijn tandvlees rechts veel hoger zit. Heeft dit te maken met een scheve kaakbeet of is dit iets anders?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
4.6K
crispy
4 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat je bij de orthodontist bent en dat die dat niet zou hebben gezien. Dan zou hij dat met je hebben besproken, dus ik verwacht niet dat er iets dergelijks aan de hand is.
Maar als je het echt zeker wil weten: hij is de specialist, vraag het hem, dan krijg je een goed antwoord.

Antwoorden (1)

Je hebt iets anders.
Jouw 'glazuurlijn' is niet gelijk.
Ofwel de ene tand heeft meer tandvlees aan de bovenkant dan de andere tand.
Hierdoor zie je bij de voortanden kleinere en grotere tanden.

Als dit jou stoort, kun je er (als de beugel is verwijderd) iets aan laten doen.
De tandarts kan meten hoever het glazuur van de tanden doorloopt in het tandvlees.
Hij kan dit gewoon met een haakje meten door voorzichtig onder het tandvlees te voelen. Vaak loopt het glazuur wel zo'n 3 mm door.
Met behulp van verwijderen (snijden of laser) wordt aan de bovenkant van de tand het overtollige tandvlees verwijderd.
Hier heb je echt nauwelijks last van.

Indien je een scheve kaakbeet hebt, zou je met je onderkaak (dus onderste tanden) op je gehemelte bijten.
Misschien had je dat wel een beetje, maar dat corrigeren ze ook met de beugel.
(Veren, elastiekjes).

Kortom, geen scheve kaakbeet, maar een ongelijke glazuurlijn zie je op de foto.

Trouwens, ik heb dat ook bij precies dezelfde voortand ;-)