Kan ik een schadeloosstelling eisen na beschadiging kroon?

Na het trekken van mijn kies, waar veel moeite voor gedaan moest worden. Zittend lukte het niet dus de tandarts ging staan om kracht te zetten, ik dacht nog als het nu lukt is mijn boven gebit beschadigd.
Uiteindelijk na veel gesjor gelukt. Advies meegekregen om om het uur het gaasje te vervangen. Zo gezegd zo gedaan en tot mijn schrik zaten er blusjes en gruis in het gaasje, dacht eerst nog dat het van de kies was en niet correct was schoongemaakt. Maar bij nader inzien was het van mijn naastliggende kroon. Meteen gebeld om het te melden maar tot mijn verbazing kreeg ik een begroting van 500 om een nieuwe kroon erop te laten zetten? Ik heb het er al over gehad met mijn tandarts, die zegt gewoon dat kan gebeuren. Tuurlijk fouten maken we allemaal maar ik ben van mening dat ik schadeloos gesteld mag worden voor de schade aan de kroon. Graag advies hierover.....alvast bedankt voor de moeite

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.5K

Antwoorden (3)

Of je recht hebt op een schadeloosstelling kan ik niet zeggen.
Wat je kunt doen is een klachtenprocedure in gang zetten over de behandeling. Als de tandarts inderdaad financieel verantwoordelijk is voor de schade, zal dit ook de uitkomst van deze procedure zijn.
Als je een klacht hebt over een tandarts, zijn er vier stappen die je moet doorlopen (of minder als je gedurende het proces antwoord hebt op je vragen):
1. Een klacht indienen bij de tandarts; ga zo snel mogelijk in gesprek met de tandarts (heb je blijkbaar al gedaan);
2. Als de eerste stap geen oplossing oplevert, neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van de tandartsenpraktijk;
3. Daarna kan je je klacht melden bij de geschillencommissie tandarts;
4. En als laatste uiterste stap kan je je klacht voorleggen aan de rechter.
Op de site van www.zorgklacht.nl vind je uitgebreide informatie, die je kan helpen met de verschillende stappen.
4 jaar geleden
Het zou normaal zijn, als je tandarts aanbiedt de kapotte kroon tegen een veel lager tarief of gratis te herstellen. Dat moet je met hem/haar overleggen. Wil hij/zij dat niet, dan kan je het voorleggen aan een geschillencommissie, die er ook is voor de gezondheidszorg.
Zie hiervoor de link waaronder de gehele te bewandelen weg is aangegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Schadeloosstellen kun je vergeten.

In de tandheelkunde kunnen ze niks garanderen of schadeloosstellen.
Een tandarts probeert een zo goed mogelijke prestatie te leveren. Dit heeft hij zelfs tijdens de opleiding moeten beloven: een verplichting om zich in te spannen voor de patiënt. Dit staat los van een resultaatverplichting.
Sommige tandartsen hebben wel een zogenaamde coulanceregeling.

Stel dat een patiënt een vulling krijgt. Na een week valt de vulling eruit. De meeste tandartsen zullen de vulling gratis vervangen.
Indien de tandarts zelfstandig werkt, beslist hijzelf in hoeverre hij een coulanceregeling hanteert. Is de tandarts aangesloten bij een vereniging, hanteert hij de regeling zoals afgesproken in de vereniging.
Terug naar de vulling. Stel dat degene met de vulling zich meldt bij de tandarts. De tandarts vond de oppervlakte eigenlijk te groot om te vullen. Dan kan de tandarts ook zeggen dat hij het niet vergoed. Stel dat degene enorm klemt met zijn gebit. De tandarts kan dan wederom weer weigeren om de vulling kosteloos te vervangen.

In jouw geval is de naastgelegen kroon beschadigd door extractie van een ander element.
Op dat moment wil de tandarts jouw probleem verhelpen door de kies te trekken.
De tandarts probeert dat zo goed mogelijk te doen. Het resultaat is dat de kies goed verwijderd is, maar door de ingreep is de naastgelegen kroon beschadigd.
De tandarts kon niet garanderen dat dat niet zou gebeuren.
Misschien wil hij de kroon weer netjes maken. Kronen kun je ook vullen.
Op dat moment maakt hij al gebruik van een coulanceregeling.
Een nieuwe kroon kun je vergeten.

Wanneer heb je misschien wel kans op een nieuwe kroon?
Indien de tandarts een kroon plaatst op een rest van een kies en de kroon splijt na een paar maanden. Dit mag eigenlijk niet en dan zal de tandarts je misschien tegemoet komen.
Stel dat de kies onder de kroon zwaar gaat ontsteken. De kies moet toch getrokken worden. In dat geval heb je waarschijnlijk pech. Dat kan namelijk gebeuren.
Er zijn tandartsen die het plaatsen van nieuwe kronen in hun coulanceregeling vermeld hebben. Anderen niet.

Je kunt een procedure aangaan, maar ik geef je geen kans.
Maar niet geschoten, is altijd mis.

Mocht bijvoorbeeld een vulling na een week loskomen, dan gaan we er van uit dat dit een foutje is geweest tijdens het plakken (ook wij zijn mensen!). Dan wordt de vulling gratis opnieuw gelegd. Hoe dit bij ons werkt vindt u hieronder.
De bron is een voorbeeld.
Toegevoegd op 18 oktober 2019 20:45: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Z512099
4 jaar geleden
Helemaal gelezen +...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, het vervelende is dat het idd indirecte schade is door een andere ingreep.
Groet!