Hoe lang hebben mijn verstandskiezen nog?

Mijn tandarts roept al een jaar lang dat mijn verstandskiezen eruit moeten. Ik kan niet in woorden beschrijven hoe bang ik ben voor de tandarts, laat staan een ingreep om mijn verstandskiezen te verwijderen. Ik heb dus steeds gezegd dat ik het niet wilde doen, en ik heb mezelf voor genomen om af te wachten en te kijken of ze niet gewoon konden blijven zitten. Nu ga ik binnekort bijna 3 maanden op reis, en bij een laatste check up bij de tandarts vorige week kreeg ik wel vervelend nieuws. Er zitten in een verstandskies al 2 hele grote gaten, ik kan het inderdaad zien als ik in de spiegel kijk. Het ziet er heel naar uit, een gewoon gat en een achterin waar een hele rand weg is en het ziet eruit alsof het wordt weg gevreten. Toen ik aan mijn tandarts vroeg hoe lang ze er nog mee door konden gaf ze me het simpele antwoord “niet”. Hoe lang kan zo’n kies nog pijnloos blijven als hij al zo erg is aangetast? Ik voel ook echt al een scherp randje als ik er met mijn tong langs ga. Ik heb van verschillende mensen verhalen gehoord over acute pijn aan de verstandskies als gevolg van ontsteking en dat het de ergste pijn was die ze ooit hebben gevoeld en ik kan me geen grotere nachtmerrie voor stellen dus ik twijfel heel erg of ik nu actie moet ondernemen of af ga wachten tot ik terug ben in het nieuwe jaar..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
Antoni
4 jaar geleden
Je bent niet de enige die bang is voor de tandarts. Er zijn tandartsen die gespecialiseerd zijn in het behandelen van patiënten met angst voor de tandarts. Misschien kan zo'n tandarts jou beter helpen dan je vaste tandarts. Eventueel kunnen zij in overleg jou verder helpen. Praat hierover met je tandarts, zo raad ik je aan.
paulus811
4 jaar geleden
Even een bekentenis, ik ben 54 en ook bang voor de tandarts, waarschijnlijk opgelopen als kind. Afgelopen vrijdag na 9 jaar weer geweest en wat een opluchting. Er werd een berg tandsteen verwijderd, voldoende voor een flink terras, maar zoals Antoni schrijft is het heel belangrijk een tandarts te hebben die daarmee om kan gaan. Er werd precies verteld wat er ging gebeuren en ik moest mijn hand opsteken als het pijn ging doen. Achteraf viel het allemaal reuze mee, al moet ik ook zeggen dat ik onder algehele narcose zou willen als mijn verstandskiezen eruit moeten.
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik ben ook bang voor de tandarts, en heb toch verstandskiezen laten verwijderen. Het enige wat je even voelt is de verdovingsprik. Achteraf zal je opgelucht zijn dat je het hebt laten doen. Sterkte!

Antwoorden (1)

Angst voor de tandarts is vervelend, angst voor pijn is heel vervelend.
Nu al grote gaten en de tandarts die een jaar geleden al zei dat het tijd was om deze verstandskiezen er uit te halen...
Je kunt het nauwelijks onverwacht nieuws noemen. Het lot tergen en niets doen is niet slim. Of stel de reis uit of onderga de tandarts behandeling voor je op reis gaat.
Als je deze ellende onderweg krijgt ben je echt niet blij!

Antwoord op je vraag: hoe lang ze nog hebben is niet te zeggen, N.B. de tandarts zegt dat langer wachten niet kan!

ADVIES: Angst is een slechte raadgever... Luister naar de tandarts en laat je zo snel mogelijk helpen... Nina niet meer uitstellen, maar doen!
Sterkte en succes!